Az immunerősítők leukémiát okoznak?

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

A daganatos betegségek terápiában alkalmazott kemoterápiás kezelés következtében igen gyakran előfordul, hogy a szervezetben a fertőzésekkel szembeni védekezésért felelős fehérvérsejtek száma nagymértékben lecsökken. A kemoterápia alatt az új fehérvérsejtek képződését sokszor ún. növekedési hormonokkal segítik elő a szakemberek.

A Columbia Egyetem kutatója, Dawn Hershman és munkatársai szerint ezek a kolónia stimuláló faktor-készítmények, mint pl. a G-CSF vagy a GM-CSF, a leukémia egyes ritka formáit idézhetik elő. Hershman és kollégái több mint 5.500, 65 vagy ennél idősebb korú, emlőrák miatt kemoterápián átesett nőt vontak be vizsgálatukba.

Úgy tűnik, a kemoterápia valóban önmagában is képes leukémiát okozni. A növekedési faktort nem kapó nők esetében 1,04 százalék, míg a kezelésben részesülők 1,77 százalékában alakult ki leukémia. Gyakorlatilag a kezelés hatására megduplázódik a betegség kialakulásának az esélye – bár a kockázat még mindig igen kicsi.

A munkacsoport kutatásaiból azt a következtetést vonta le, hogy a G-CSF alkalmazásából adódó pozitívumok nagyobb súllyal esnek latba, de nem lehet a készítmény alkalmazását rizikómentesnek nevezni.

A közlemény 2007. február 7-én a Journal of the National Cancer Institute című folyóiratban jelent meg.

A folyóirat tudományos szerkesztői, Dr. Touw és Dr. Bontenbal a közleményt kommentáló írásukban szintén arra hívják fel a figyelmet, hogy a növekedési faktorok és a leukémia kialakulása közti kapcsolat ellenére a szerek által okozott betegség-kockázat sokkal kisebb, mint az a pozitív hatás, amit a kemoterápia jelent.