A pszichológus szakértő szerint sokakat mentálisan tört meg a járvány

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

A koronavírus-járvány nagy valószínűséggel tartós hatással lesz az emberek mentális egészségére: a vírustól való félelem, a járvány terjedésének megfékezésére elrendelt karanténok, az elszigetelődés, munkahelyek elvesztése, az anyagi bizonytalanság mind komoly mentális sebeket okoztak világszerte és itthon egyaránt – figyelmeztetett jelentésében az Egészségügyi Világszervezet. Sajnos a probléma a korlátozások feloldásával nem fog azonnal megoldódni, valószínűleg hosszú távú hatásokra kell számítani, sokaknál elhúzódó szorongás, depresszió jelentkezhet. Van azonban pár praktika, amivel vissza tudjuk magunkat rángatni a negatív gondolatok és a stressz okozta állapotból.

A járvány és következményei sokféleképpen érintették az embereket. A többség nagyfokú bizonytalanságot és tehetetlenséget élt meg, kibillent az egyensúlyi állapotából és ez sok esetben vezetett szorongáshoz. Természetesen sokakat közvetlenül is érintett a COVID, mert vagy betegek voltak, vagy éppen családtagjukért, ismerősükért aggódtak. Vannak olyanok is, akik a hosszú elzártságot engedik el nehezen, sokaknak most éppen az okoz feszültséget és szorongást, hogy ismét tömött buszra kell szállni, bemenni a munkahelyre vagy éppen levenni a maszkot a zárt terekben.

A járvány egyik pozitívumaként is szokták emlegetni, hogy a technológiának köszönhetően egyszerűbb lett a kapcsolattartás. Legyen szó munkáról vagy akár oktatásról, sok esetben az online térbe helyeződött át a mindennapi interakció. Ez azonban nem minden szempontból előnyös, hiszen a digitális térben egyszerűen nem tudunk úgy kapcsolódni másokhoz, mint a személyes találkozások során. A testbeszéd, a kisugárzás, a másoktól érkező nonverbális jelzések mind-mind alapvető elemei az emberek közötti kapcsolatoknak. Ha nyugodt, kiegyensúlyozott, jókedélyű emberekkel tartózkodunk egy térben, az fizikailag is jó hatással van ránk.

Evolúciós hagyatékunk, hogy a negatív dolgokra koncentrálunk, egy kis gyakorlással azonban könnyen elsajátíthatjuk a pozitív életszemléletet. Ebben segíthetnek a lelki lazító, ráhangoló gyakorlatok.  Ezek olyan helyzetekhez készült hanganyagok, melyek minden ember életében egyformán jelen vannak a mindennapokban, melyekhez könnyű kapcsolódni: a reggeli ébredés, az alvás előtti lelassulás, a házimunka stb. Ezek a gyakorlatok rövidek, praktikusak és tökéletesen alkalmasak arra, hogy rutinszerűen végezhessük őket, ami az egyik legfontosabb tényező a siker szempontjából. A cél az, hogy kilépjünk a mindennapok pörgéséből, legyen szó a fizikailag is elvégzendő feladatokról, házimunkáról, reggelikészítésről, vagy éppen a fejünkben zajló rágódásról, nyugtalanul cikázó gondolatokról.