3+3 tipp az iskolai szorongás leküzdéséhez

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Becsengettek, itt van az ősz és persze az iskola és az azzal járó örömök és gondok is visszatértek a mindennapokba. Az iskolai szorongás, ami valójában teljesítmény szorongás, egyre több gyermeknek okoz nehézségeket, holott a mértéke némi odafigyeléssel könnyen csökkenthető. Íme néhány olyan lépés, ami közelebb visz a stresszmentes gyermekkorhoz. 

Az iskolai szorongás a gyermekek sajátja, de küzdeni ellene csak a szülőkkel és az iskolával együtt tudnak. Ha mindhárom fél partner, akkor az iskolaundorként vagy sulifóbiaként is emlegetett tünetegyüttes szinte teljesen visszaszorítható. 

 

Nézzük mit tehetünk szülőként!

 

Kevesebb gyakorlás, több pihenés!

Bár bevett módszer, hogy ha valami nem megy, akkor azzal sokkal többet foglalkozunk, hogy megtanuljuk, sajnos ennek a technikának egyértelmű hátulütője, hogy fokozza a stresszt. Ha az iskola után, otthon is azt kell csinálni, ami kudarccal jár, akkor a gyermeknek nincs ideje és lehetősége feltöltődni, kipihenni az őt ért csalódásokat, így teljesítménye nem fog javulni. 

Ez nem jelenti azt, hogy nem kell megcsinálni a házit! De érdemes mértéket tartani vagy a napközire, korrepetálóra bízni a nehezebb tantárgyak gyakoroltatását, hogy az otthon a béke és a megnyugvás szigete legyen a gyerek számára. 

 

Életmód változtatás

Elegendő alvás nélkül senki, egy felnőtt sem, képes jól teljesíteni. Ne várjuk ezt el a gyermekektől sem! Hogy mennyi az elég? Ez életkoronként változó és egyéni eltérések is vannak, de egy általános iskolába járó lurkónak 9-11, egy középiskolásnak 8-10 óra alvás kell ahhoz, hogy jól működjön. 

Az alvás mellett az aktivitás is lényeges tényező, ha a mentális egészségről van szó. Vagyis a kicsiknél a szabad játék, a nagyobbaknál a sport és az ezzel járó fizikai fáradtság segít megküzdeni a szellemi terheléssel. Aki sokat ül a könyvek vagy a számÍtógép előtt, annak a szabad levegő és a mozgás biztosan jót tesz. Ez gyerekekre kiemelten igaz, hiszen a mozgásigényük jellemzően nagyobb, mint a felnőtteké. 

Vagyis egy jól átgondolt és beállított, betartott napirend is megkönnyíti az iskolai szorongás leküzdését. 

 

Stresszoldó technikák

Igyekszünk megelőzni a szorongás kialakulását és elkerülni a stresszt, de ez nem mindig sikerülhet. Így a legjobb, ha megtanuljuk kezelni a felgyülemlő feszültséget. Erre ma már számos könnyen elsajátítható, a gyermekeknek is megtanítható technika létezik. A teljesség igénye nélkül a leggyakoribbak: légzéses technikák, melyek segítenek szabályozni a testi reakciókat, imaginációs technika, ami a képzeletet hívja segítségül a stresszoldáshoz és az izomrelaxációt is érdemes lehet kipróbálni, ennek lényege az izmok akaratlagos megfeszítése és ellazítása. 

Nem mindenkinek ugyanaz válik be, ezért érdemes többet is kipróbálni, megmutatni a gyereknek, hogy ki tudja választani azt, amelyik számára megoldást jelenthet. 

 

Persze a család és a gyermek erőfeszítései mellett, jó esetben, az iskola is sokat tud segíteni, hogy a szorongás kezelhető mértékű legyen vagy ki se alakuljon. Mit tehet a suli?

 

Nyugi sarok

Osztályonként vagy emeletenként érdemes kialakítani egy olyan helyet, ahol az izgatott, feszült gyerek kicsit leülhet, lehiggadhat, össze tudja szedni magát. A nehéz helyzetekre megoldást jelenthet, ha kivonjuk magunkat a szituációból, majd kapunk egy kis időt, hogy feldolgozzuk a történteket. Ez azonban nem könnyű, ha zaj van vagy folyton hozzánk szólnak. Mivel az iskolákban nem igazán van mód az egyedüllétre, ezért nagy segítséget jelenthet az érzékenyebb tanulók számára, ha kapnak egy olyan teret, ahol egyedül lehetnek és biztonságban érezhetik magukat. A skandináv tapasztalatok szerint néha egy paraván is elegendő. 

 

Kooperatív oktatás

Ez már egy fokkal több energiát kíván az iskoláktól, pontosabban a pedagógusoktól, de hosszú távon elképesztően hatékony eszköz az együttműködésre nevelés. A kis csoportokban elvégzett munka ugyanis nemcsak az adott tantárgy követelményeit tanítja meg a résztvevőknek, hanem azt is, hogyan lehet és kell együtt dolgozni másokkal. Az iskolák általában a 4-6 fős teamek munkájára építenek ilyen esetekben és egy jó osztályfőnök vagy szaktanár, aki ismeri az osztály társas viszonyait és az egyes gyerekek képességeit, erősségeit és gyengéit, tudja úgy bontani a csapatot, hogy a kialakuló csoportokban lévők segíteni tudják egymást és a haladást is. 

 

Bullying kezelése

Egyre többet beszélünk az iskolai zaklatásról, ami sok gyerek hétköznapjait teszi pokollá. Ahol az iskola vezetése foglalkozik ezzel, ahol van olyan felnőtt, akivel mernek és tudnak beszélni a gyerekek, ott a zaklatás nem jelenik meg vagy ha mégis, hamar ki lehet húzni a méregfogát.

Ahol a pedagógusok nem tudnak vagy nem akarnak küzdeni a diákok között kialakuló konfliktusok elsimításával, ott egészen szélsőséges esetek is előfordulhatnak. Akit zaklatnak, sőt gyakran azok is, akik szemtanúi csupán a zaklatásnak, stresszt élnek meg, számukra az iskola nem az a biztonságos hely, aminek lennie kellene.