Frissesség és kipihentség

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Aggasztóan sokaknak kell altatószerekhez nyúlni ahhoz, hogy egy szemhunyásnyi alváshoz jussanak az éjszaka folyamán, miközben létezik egy sokkal jobb – és 100%-ban természetes – módszer, mely segít az elalvásban. A melatonin az agyban, az éjjeli sötétség hatására termelődő hormon, mely segíthet elaludni – amikor csak akarjuk.

Éjjel, a sötétség beálltával a legtöbb ember elálmosodik. Ágyba bújunk, és egy csöpp gondunk sincs az elalvással. De sajnos nem mindenki ilyen szerencsés, és – meglepő módon – rengetegen fordulnak altatószerekhez, miközben ezek a szerek csak aluszékonnyá teszik az embert és nem igazán alkalmasak arra, hogy pihentető alváshoz segítsenek. Született azonban egy új és jobb alternatív lehetőség: a melatonin nevű természetes hormon-tabletta, melynek természetes altatóként funkcionáló hatóanyaga az agyban termelődik a sötétség hatására. Alapvető feladata szervezetünk 24-órás ciklusainak, az ún. cirkadián ritmusnak a szabályozása.

A melatonint tanulmányozó tudósok véleménye nem teljesen egyezik abban, hogy miként segít alvást előidézni a melatonin. Két lehetséges hatásmechanizmust feltételeznek: vagy arról van szó, hogy a melatonin megváltoztatja a cirkadián ritmust, kitolva azt az időpontot, mikor magunktól elaludnánk, egy az alvásra jobban alkalmas időszakig, vagy a másik lehetőség, hogy a melatoninnak közvetlen alvást előidéző hatása van. Ami viszont biztos, hogy a melatonin táplálékkiegészítő tabletta bevétele a következő hatásokat eredményezi:

– Csökken a feszültségérzet

– Lelassul a reakcióidő

– Csökken a pulzusszám

– Nyugodtabbá válunk

– Leesik a testhőmérséklet

– Álmosnak kezdjük érezni magunkat

””

Mindenkinek segít, egyesekre pedig kivételesen jó hatással van

Egyelőre úgy tűnik, hogy a melatonin gyakorlatilag mindenkinél előidézi az alvást. Bizonyos esetekben viszont kimagaslóan jó eredmények érhetők el a pácienseknél ennek a természetes altatónak az alkalmazása által. Az említett két csoport a következő: a) azok, akiknél viszonylag kis mennyiségű melatonin-hormon termelődik a szervezetben (pl. az idős emberek) b) azok, akiknek a melatonin termelési fázisaik nincsenek szinkronban a kívánt alvási ritmussal. Az utóbbi csoportba tartoznak a váltott műszakban dolgozók, azok, akik rendszeresen utaznak repülőn, azok, akiknek a szervezete kora este, vagy csak késő éjjel termel melatonint, valamint azok, akiknek napról napra változik a melatonin-ritmusuk.

Úgy tűnik, az alvásjavítás céljából alkalmazott melatonin az idős emberek számára a leghasznosabb. Jól dokumentált tény, hogy az idősebb emberek szervezetében kevesebb melatonin képződik, mint a fiatalokéban, azon oknál fogva, hogy a test endogén melatonin termelése a kor előrehaladtával csökken.