Tai chi-vel a cukorbetegség ellen

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Az Ausztráliában és Tajvanon végzett vizsgálatok szerint azon cukorbetegek állapota, akik heti néhány órán át tai chi gyakorlatokat végeztek, jelentősen javult a kontroll csoport tagjaihoz képest. A kettes típusú diabétesz akkor jelentkezik, amikor a szervezet nem termel elég inzulint, amely hormon fontos szerepet játszik a cukoranyagcserében. A betegség – amely mintegy 250 millió ember érint világszerte – vaksághoz, veseelégtelenséghez, magas vérnyomáshoz és szívbetegséghez vezethet.

A mérsékelt testmozgás kedvező hatásait már több tanulmány igazolta a betegséggel kapcsolatban. “A kínai gyakorlatok azonban könnyebben elsajátíthatók, mint bármelyik klasszikus tornagyakorlat, és nincs szükség bonyolult eszközökre sem” – írja tanulmányában a Queenslandi Egyetem Wendy Brown vezette kutatócsapata.

A járványszerűen terjedő cukorbetegségért a szakértők az ülő életmódot és az elhízást teszik felelőssé, de a British Journal of Sport Medicine szaklapban megjelent korábbi tanulmányok szerint a szívet túlságosan megerőltető testmozgás sem hasznos. A kimerítő testedzés gyengíti az immunrendszert, míg a mérséklet testmozgás erősíti azt.

A kínai gyökerű, legalább a XIII. századra datálható tai chi a meditációt és a harci elemeket kombinálja. A Kuender Yang vezette tajvani kutatók 12 hetes tai chi kurzus ún. segítő (helper) T-immunsejtekre gyakorolt hatását mérték 30 2-es típusú diabéteszben szenvedő és 30 hasonló korú egészséges emberen. A T-sejtek fontos elemei az immunrendszernek, ún. interleukineket termelnek, amelyek a szervezetbe bekerült kórokozók ellen hatékony fegyvert jelentenek.

A 12 hetes program végére a cukorbetegek interleukin-12 szintje jelentősen emelkedett, és T-sejt aktivitásuk is fokozódott. Az ún. glikált hemoglobin szintje – amelyből a cukorbetegség státuszára lehet következtetni – jelentősen csökkent, ami a diabétesz státusz javulását mutatja. A kutatók szerint a tai chi csökkenti a vércukorszintet – esetleg javítja a cukoranyagcserét.

Az ausztrál vizsgálatban 13, ún. metabolikus szindrómában szenvedő középkorú felnőtt bevonásával szintén 12 hétig tartott a program, de itt a tai chi mellett qigong gyakorlatokat is végeztek (szintén hagyományos kínai mozgásforma). A metabolkius szindróma több tünet együttes fennállását jelenti, úgy mint magas vérnyomás, cukorbetegség és magas szívbetegség kialakulási kockázat. A résztvevők heti három alkalommal 1,5 órát tornáztak, és a gyakorlatokat néha otthon is végezték. A vizsgálat végére a résztvevők átlagosan 3 kilót fogytak, haskörfogatuk 3 centiméterrel csökkent. A vérnyomásérték is mérséklődött, a kutatók szerint nagyobb mértékben annál, amit a súlycsökkenés önmagában magyarázhatott volna. A résztvevők jobb alvásról, több energiáról, kevesebb fájdalomról és az éhségérzetük csökkenéséről számoltak be.