Szívritmuszavarokhoz vezet az asztmagyógyszerek szedése

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

”Nyilvánvaló, hogy ezek az eredmények aggodalomra adnak okot, mert jelen pillanatban sok asztmást kezelnek antikolinerg készítményekkel” – mondta el a kutatás vezetője, Todd Lee, az Illinois Egyetemről. ”Mégis, a megemelkedett kockázat mellett relatíve kevés megbetegedést regisztráltunk. Ezért az egyes betegek relatív kockázata alacsonynak tekinthető.” Az eredményekről az Amerikai Mellkasgyógyászati Társaság éves gyűlésén számoltak be San Franciscoban.

Az asztmások az antikolinergeket arra használják, hogy rohamuk gyorsan elmúljon. Hosszútávú használatuk ígéretesnek bizonyult a tünetek súlyosbodásának megelőzésében. A krónikus obstruktív tüdőbetegségben szenvedőkkel végzett kutatás alapján azonban a tudósok elgondolkodtak azon, hogy a gyógyszer fokozza-e a szívbetegségek kialakulásának esélyét. Az új kutatáshoz több mint 280 000 asztmás beteg adatait tekintették át az 5-24 éves korosztályból. 7656 olyan beteget találtak, akik még csak hat hónapja használták a gyógyszert és összehasonlították 76 000 olyanéval, akik már régebb óta szorultak rá.

Kiderült, hogy az inhalációs antikolinerget szedők körében fennállt a szívritmuszavarok megjelenésének kockázata. Azt nem adták meg szám szerint, hogy hány résztvevőnél alakult ki ez a probléma, de a jelentések arról számoltak be, hogy a kockázat 1,56-szorosra nőtt a más szerekkel kezeltekhez képest. Számított az is, milyen hatóanyagot tartalmazott a gyógyszer. A tiotropium és a rövid hatóidejű béta agonistákkal kombinált ipratropium esetében nem emelkedett a kockázat, csak a nagyobb dózisú antikolinergek jelentettek veszélyt.

Az sem világos, hogy a gyógyszer közvetlenül felelős e a problémákért. Bár összefüggést találtak az antikolinergek használata és a szívritmuszavarok között, nem bizonyították az ok-okozati viszonyukat. Dr. Alan Baptist, a Michigani Egyetem allergológus-immunológus adjunktusa szerint a kutatás hasznos, de felhívta a figyelmet arra, hogy a más gyógyszerek után javasolt készítményeket szedő résztvevők állapota eltérhet más asztmás betegekétől. ”Néha például azért adnak ipratropiumot, mert az elsődlegesen alkalmazott albuterol heves szívdobogást okoz. Lehet, hogy az anticholinergeket szedő betegek épp ezért már eleve egy magasabb kockázatú kategóriába tartoztak” – vélekedett a kutató.

Mit tehetnek mégis a betegek? ”Mindig mérlegelni kell az előnyöket és a kockázatokat. Csökkenteni kell az adagokat, ha a betegséget már uralni lehet, a lehető legkisebb dózisra” – javasolja Baptist.