Sokszínű kémia néven ingyenes online kémiaérettségi előkészítő indul

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Az online, ingyenesen elérhető kémiaérettségi előkészítő, illetve az annak helyet adó platform az Egis Gyógyszergyár Zrt. indítványára valósult meg. A négy rangos egyetem – a Budapesti Műszaki Egyetem, az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Semmelweis Egyetem, a Szegedi Tudományegyetem – valamint az Egis közreműködésével létrejött, hiánypótló oktatási kezdeményezés elsősorban a kémiaérettségi előtt álló diákoknak nyújt segítséget.

Valamennyi emelt szintű kémiaérettségi-témakört felöleli, emellett a számolási példák megoldásához is támpontokkal szolgál a már elérhető online érettségi előkészítő, amely elsősorban a kémiával kapcsolatos hivatást választó diákok felkészüléséhez kínál támogatást. Az érdeklődők a sokszinukemia.hu címről elérhető weboldalon a kezdeményezésben részt vevő négy egyetem oktatóinak előadásából sajátíthatják el a tudnivalókat, illetve felkészülésükhöz az előadásokat kísérő prezentációkat is igénybe vehetik. A 35 előadásból álló elméleti tananyag átfogó ismertetése mellett további 10 előadásban számolási típuspéldák megoldása segíti az összefüggések megértését, a tanultak gyakorlati alkalmazását. Az egyesével 20-30 perces videók regisztráció nélkül, online megtekinthetők, illetve a prezentációk letölthetők.

A készítők remélik, hogy hozzájárulhatnak a közeljövőben érettségizők sikeres vizsgájához, valamint a kezdeményezés hosszú távon a vegyész-, vegyészmérnök-, illetve az orvosi, gyógyszerészi pályát választók számára is kedvező hatással lesz.

„A gyógyszeripar tudásközpontú iparág, számunkra tehát alapvető fontosságú, hogy jól képzett fiatal kollégákat alkalmazhassunk – mutatott rá dr. András Klára, az Egis Gyógyszergyár Zrt. humánerőforrás-igazgatója. – Aki kémiával kapcsolatos hivatást választ, az nem pusztán egy csodálatos tudományág mellett kötelezi el magát, hanem a jövőjét is biztosítja, hiszen ezek a szakmák nagyon keresettek a munkaerőpiacon.”

Dr. Hornyánszky Gábor, a BME Vegyészmérnöki és Biomérnöki Karának docense hangsúlyozta: fontos, hogy a diákok minél felkészültebben kezdjék meg tanulmányaikat a felsőoktatásban. „Nagy lelkesedéssel vettünk részt a közös munkában – idézte fel. – Bízunk benne, hogy a diákok is megelégedéssel fogadják az elkészült eredményt.”

„Mi, akik nap mint nap tanítjuk, műveljük – és persze szeretjük is – a kémiát, fontosnak érezzük, hogy segítsük a jövő generációját, hogy megismerje ezt a tudományt” – fogalmazott dr. Szalai István, az ELTE TTK Kémiai Intézet egyetemi tanára, aki elmondta: közös meggyőződésük, hogy jól döntöttek azok, akik a kémia tudományágát választották továbbtanulási irányul.

Dr. Béni Szabolcs, az SE Gyógyszerésztudományi Karának docense arra is kitért, a biztos tudás a diákok későbbi pályafutására is hatással van: „A jól felkészült hallgatóink könnyen veszik az egyetemi akadályokat, már a képzés elején sikerélményeket szereznek, így folyamatosan motiváltak maradnak, és jól képzett diplomásként kerülnek a munkaerőpiacra.”

„Példaértékű, értékteremtő vállalkozásnak tartjuk ezt a projektet – mutatott rá dr. Zupkó István, az SZTE Gyógyszerésztudományi Karának dékánja, azt is elmondta: minden alkalmat megragadnak a természettudományok, kiemelten a kémia népszerűsítésére, és törekszenek arra is, hogy a gyógyszerész hivatás szépségeibe bepillantást nyújtsanak, és megmutassák: elismert, felelősségteljes munka várja a gyógyszerészeket.

 

Körkép a kémiaoktatásról

 

Holtzer Péter, a Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány (SZ2A) elnöke felhívta a figyelmet: a közoktatásban egyre kevesebb a természettudományos tárgyakat tanító tanár, a kémiatanár-hiány pedig már országos méretű. Tavaly megjelent, Szakmány Csabával és Szalay Lucával közös tanulmányuk* részletes körképet ad a kémiaoktatás helyzetéről. A tanulmány szerint

·         2657 feladatellátási helyről, a feladatellátási helyek 60 százalékából hiányzik kémiatanár.

·         A legrosszabb a helyzet Nógrádban, ahol a kémiatanár-hiány eléri a 70%-ot.

·         Várható kilátások: a természettudományos tárgyakat oktató tanárok átlagéletkora 50 év, minden évben kb. 4 százalékuk éri el a nyugdíjkorhatárt (6–700 fő), a pályára lépő fiatal pedagógusok száma 200-250 között mozog.

·         2020 szeptemberében összesen 42 olyan hallgató kezdte el az osztatlan tíz féléves tanárszakos tanulmányait az ország tanárképző egyetemein, akiknek az egyik szakjuk kémia.

*Holtzer Péter-Szakmány Csaba-Szalay Luca: Mi a kémiaoktatás valódi problémája, avagy hova lettek a tanárok? In: Magyar Kémikusok Lapja, LXXVI. évf. 4. szám, 2021. ápr.