Növelik az ajakdaganat kockázatát a vérnyomásgyógyszerek

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

A tanulmány szerzője, Dr. Gary Friedman, az oaklandi Kaiser Permanente Medical Care Program kutatója azonban hangsúlyozta, hogy az ajakdaganat előfordulása rendkívül alacsony még a gyógyszereket szedők körében is, és az előzetes eredmények miatt senkinek sem javasolt abbahagyni a szedésüket. Az ajakdaganat ráadásul alacsony kockázatú betegség, ritkán fordul elő, és általában jól reagál a kezelésekre. Friedman  azt is hozzátette, hogy megfelelő napvédelemmel, például naptejjel és a kalappal megelőzhető az ajakdaganathoz vezető napfény okozta károsodás.

Friedman és munkatársai akkor figyeltek fel a lehetséges összefüggésre, amikor azt vizsgálták, hogy a különböző gyógyszerek milyen kapcsolatban állnak a rák magasabb kockázatával. A következő gyakori vérnyomásgyógyszereket vizsgálták: hidroklorotiazid (HCTZ), HCTZ triamterennel kombinálva, az ACE-gátló lizinopril, és a kalciumcsatorna-gátló nifedipin.

Az Archives of Internal Medicine augusztusi számában megjelent tanulmányhoz 700 ajakdaganatban szenvedő beteget és 23 ezer egészséges kontroll személyt vizsgáltak. Az eredmények azt mutatták, hogy a vizsgált gyógyszerek némelyikét szedő fehér emberekben négyszer nagyobb a pikkelysejtes ajakrák kialakulásának kockázata az ötéves periódus alatt. A kockázat a gyógyszer szedésének időtartamának növekedésével együtt fokozódik. A betegség normális előfordulása százezerből körülbelül egy.

A megnövekedett kockázat akkor is fennállt, amikor a kutatók a dohányzást is számításba vették, ami szintén növeli az ajakrák valószínűségét. Friedman szerint azonban a betegség meglehetősen ritka, és főként a világos bőrű emberekben alakul ki, akik sok időt töltenek a napon. A bétablokkoló atenolol vérnyomáscsökkentő hatóanyag, amely nem növeli a napfény okozta károsodásra való hajlamot, a vizsgálat szerint nem növeli az ajakdaganat kockázatát.