Növelik a szívbetegségek kockázatát a közönséges fájdalomcsillapítók

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Az Amerikai Szívtársaság (AHA) és az Élelmiszer és Gyógyszer-ellenőrzési Hivatal (FDA) a múltban számos alkalommal figyelmeztetett az ibuprofen és a diclofenac veszélyeire. Azonban a Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes folyóirat június 8-i számában megjelent tanulmány az első, mely egészségesekben mutatta ki a NSAID-gyógyszerek szívbetegséget okozó hatását.

Dr. Emil L. Fosbol, a Gentofte Egyetemi kórház kardiológusa vezette a vizsgálatot, mely a nemzeti egészségügyi adatbank 1997 és 2005 közötti adatait elemezte ki. A mintegy egymillió dán egyén átlagéletkora 39 év volt, és az ibuprofen használata 29 százalékkal emelte a szélütés valószínűségét a NSAID-ot nem szedőkhöz képest. A diclofenac  használatához a szív- és érbetegségek szempontjából 91 százalékkal magasabb kockázat társult, míg a rofecoxib 61 százalékkal növelte a veszélyt. Ugyanakkor a tanulmány szerint ebből a szempontból nem növekedett a kockázat a naproxen alkalmazása mellett.

Dr. Michael E. Farkouh, a Mount Sinai Kórház Szív- és Érrendszeri Intézetének (New York) kardiológusa szerint ez az eredmény megfelel annak, amit saját praxisukban ők is tapasztalnak, ugyanis ezek a szerek emelik a vérnyomást, ami vérrögképződéshez vezet, így károsítva az egyébként egészséges emberek állapotát.

A veszély főként azokat érinti, akik izületi és izomfájdalmaikra rendszeresen szedik a NSAID-tablettákat. Ez a rendszeres használat nem csupán a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását segíti elő, hanem vérzéses szövődmények léphetnek fel. A dán vizsgálatban szereplő gyógyszerek közül a celecoxib kivételével mindegyik esetében lépett fel vérzés, esetenként végzetes kimenetellel.

Dr. Elliott Antman, a Harvard Orvosi Egyetem professzora szerint a terápiás ajánlásokat a legújabb gyógyszertani és biológiai kutatások eredményeinek megfelelően kell kialakítani. Álláspontja szerint a gyógyszerek szedését illetően – valóban szükséges-e, illetve megfelelő-e a dózis – mindenképpen érdemes értekezni gyógyszerésszel, kezelőorvossal.