Akik sokat tévéznek rövidebb ideig élnek?

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

A Circulation (az Amerikai Kardiológiai Szövetség lapja) hasábjain megjelentetett kutatási eredmények szám szerint arról számoltak be, hogy a televízió előtt ülve óránként 11 %-kal emelkedik bármilyen halálos szövődménnyel is járó betegség kialakulása, 9 %-kal a daganatos betegségek kialakulása miatti halálozás lehetősége, és 18 %-kal növekszik a halált is okozó szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának esélye.

Az ausztrál szakemberek 3846 férfit és 4954 nőt kérdeztek ki életvezetési szokásaikról, akiken glukóz-tolerancia tesztet is elvégeztek és vért is vettek tőlük, így a felmérés vizsgálatokkal is kiegészült, amelyekkel olyan biomarkerek is mérhetőek voltak az egyes személyek esetében, mint a koleszterin-, vagy a vércukor szint.  A kutatók viszonyításként elmondták, hogy a bármilyen halálos szövődménnyel járó betegség kialakulása okozta halálozás kockázata 46%-kal volt magasabb azoknál, akik több mint 4 órát néztek tévét naponta, azokhoz képest, akik kevesebb mint 2 órát töltöttek televíziónézéssel. De a szív- és érrendszeri megbetegedések okozta halálozás esélye ennél is magasabb volt összehasonlítva a sokat tévézőknél: kerek 80 %.

A kutatást vezető Davis Dunstan úgy nyilatkozott, kutatásuk kifejezetten a tévénézés tevékenységére koncentrált, de úgy vélik, az eredmények implikálják, hogy minden, hosszútávú ülőtevékenység (pl. ülőmunka) egészségügyi kockázatot hordoz magában. Az emberi test ugyanis nem arra van kitalálva, mondták el az ausztrál szakemberek, hogy hosszabb időtartamig egyhelyben üljön. A kutatás egyébként arra is rámutatott, hogy a hosszas ülőtevékenység nem csak az általában rizikócsoportba sorolt túlsúlyosak esetében jelent kockázatot, hanem a teljesen egészséges, ideális testsúllyal élők számára is, a hosszas ülés ugyanis káros hatást gyakorol a vércukorra és – zsírokra.

Az ausztrál szakemberek azt tanácsolják, hogy ne csak arra figyeljünk, hogy rendszeresen végezzünk testmozgást, hanem arra is, hogy kerüljök a sokáig egyhelyben ülve töltött helyzeteket és mozogjunk minél többet, minél gyakrabban.