A mozgás igazi csodafegyver

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Az ösztrogén közismerten csökkenti a kémiai egyensúly felbomlását. Ezzel szemben néhány nemrég készült tanulmányból kiderült, hogy a hormonpótló készítmények hosszú távú alkalmazása hátrányos lehet, megemelkedhet az agyvérzés, a szívinfarktus és a mellrák kockázata. Ennek fényében sok nő inkább a testmozgás természetes erejével küzd a változókori tünetek ellen.

A tanulmány szerint a hormonpótló készítményt használók és nem használók egyaránt nyerhetnek a testmozgással. Az egyik társszerző, Michael D. Brown a Temple Egyetemről azt mondja, hogy a hormonpótló kezelést elvető asszonyok az aerobickal csökkenthetik a kémiai stresszt, így elkerülhetik a krónikus betegségeket.

A kémiai egyensúly felbomlása, vagy más néven oxidációs stressz akkor következik be, mikor a sejteket károsító oxidánsok többségbe kerülnek a sejteket védő antioxidánsokkal szemben. A változókort követően a nők szervezetében igen magas szintet ér el az oxidációs stressz. Egyszeri alkalommal végzett erőteljes mozgás növeli az oxidációs stresszt, a rendszeres, közepes intenzitású edzés azonban csökkenti azt.

“Teljesen mindegy, hogy szed-e valaki hormonpótló gyógyszert, a rendszeres testedzés mindenki számára hasznos a változókor utáni tünetek enyhítése mellett a keringési betegségek megelőzésére is” – állítja a cikk másik szerzője, Nicola Fenty-Stewart. “Mivel a két csoport egyformán reagált az aerobic edzésre, így ez egy hatásos megelőző program lehet a nők számára.”

48 asszonyt vizsgáltak, akikből 21 szedett hormonpótló gyógyszert, 27 nem. 24 héten át vettek részt heti 3 aerobic órán. Mivel az étkezés is befolyásolhatja az oxidációs stresszt, a résztvevők 6 héten át ugyanazt a diétát tartották. A testsúlycsökkenést a maximális 5 %-os szinten rögzítették, hogy kizárólag a testedzés hatásait vizsgálhassák.

A hormonkészítményt szedők esetében, és azoknál, akik nem alkalmaztak ilyen szereket, egyaránt az oxidációs stresszért felelős vegyület 11-18%-os csökkenése jelentkezett. Csökkent a testtömegindex, a testzsír és nőtt a maximális oxigénfelvétel szintje mindkét csoportnál.  “A testmozgás által csökkent az oxidációs stressz az ösztrogénpótlástól függetlenül”-mondta el Brown. “Senki sem túl öreg ahhoz, hogy elkezdje a testedzést, de mindenképp fontos, hogy előtte tanácsot kérjünk a kezelőorvosunktól. Fontos a fokozatosság elvét betartani. Nem bonyolult, akaraterő kérdése az egész.”