A mellékhatások miatt hagyják abba a gyógyszerszedést

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

A Northwestern Egyetem kutatócsoportja 686 nőt kérdezett ki, akik az aromatáz-gátlók csoportjába tartozó gyógyszert kaptak az ösztrogénérzékeny melldaganatukra. 36 százalékuk az ízületi fájdalmak, hőhullámok, hízás és hányinger miatt szakította meg a kezelést. Az aromatáz-gátlót azért kapják a menopauzán átesett betegek, hogy csökkentsék az ösztrogén szintjét az arra érzékeny daganat esetén. A melldaganatok nagyjából kétharmada ilyen jellegű, a hatóanyagról pedig kimutatták, hogy csökkenti a rák kiújulásának kockázatát.

A résztvevők egy 46 kérdésből álló kérdőívet töltöttek ki, melynek során értékelték életminőségüket és tüneteiket. Rákérdeztek a panaszaikra a kezelés előtti időszakból, valamint annak megkezdése utáni 3., 6., 12. és 24. hónapból. Három hónap elteltével egyharmaduknál megjelentek a súlyos ízületi panaszok, 28 százalékuknál a hőhullámok, 24 százalékuknál pedig a nemi vágy csökkenése.

Minél tovább szedték az aromatáz-gátlót, annál több kellemetlen mellékhatást tapasztaltak. Azok hagyták abba leginkább a kezelést, akik még mindig nem heverték ki a kemoterápiát és a sugárkezelést. Két éven belül 10 százalékuk dobta el gyógyszerét. Újabb 26 százalék pedig négy éven belül döntött a megszakítás mellett. A kutatók szerint a mellékhatások csak igen kis hányadáról tesznek említést az orvosnak.

A felmérés eredményeit a San Antonioban évente megrendezésre kerülő Mellrák Szimpóziumon terjesztette elő a kutatás vezetője, Dr. Lynne Wagner. ”Az orvosok folyamatosan alulértékelik a mellékhatásokat. Olyan gyógyszert adnak a betegnek, mely reményeik szerint segít majd rajtuk, így nem hangsúlyozzák ki megfelelően annak negatív hatásait. A beteg nem akar panaszkodni, nehogy az orvos megszakítsa a kezelést, ezért végső soron senki sem tudja igazán, mennyire szenvedtek tőle. A kezelőorvosoknak rá kellene döbbenniük, hogy ha a beteget túlságosan megviseli a ezelés, valószínűleg idő előtt abbahagyja azt. Sokkal jobban kellene menedzselni a tüneteket, hogy javítsunk a betegek életminőségén.”

”Aggasztó, ha egy mellrákos nő idő előtt feladja az életmentő kezelést anélkül, hogy orvosával egyeztetne. Tudjuk, hogy az Egyesült Királyságban erre akad példa, a mögötte rejlő okokat, pedig ki kell vizsgálni. A beteginformációs anyagok felhívják a figyelmet a mellékhatásokra, de fontos, hogy a kezelés teljes időtartama alatt a beteg folyamatosan kommunikáljon az orvosával. Ha bármelyik beteg fontolgatja a gyógyszerek elhagyását, mindenképpen kérje ki szakember tanácsát előtte” – tette hozzá Dr. Susie Jennings, a brit Mellrák Áttörés szervezet képviselője.