A dízel égésterméke fokozza a tüdőrák kockázatát

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

A kutatás során 12 315 bányász sorsát követték nyomon nyolc földalatti, nem fémet kitermelő bányából. Adatokat gyűjtöttek az egészségi állapotukról attól fogva, hogy a termelés helyszínén bevezették a dízelmeghajtású gépeket (1947-67) egészen 1997-ig. Megvizsgálták, hogy az egyes elemekkel és vegyületekkel milyen mértékben léptek érintkezésbe.

A tüdőrák kockázata emelkedett azok esetében, akik szénnel kerültek kapcsolatba, melyet a dízel kipufogógáz markereként használtak. A szénnel leginkább szennyezett levegőt szívó bányászok közt háromszorosra nőtt a betegség gyakorisága. A szilikon, azbeszt, por és radon nem befolyásolta ilyen mértékben a tüdőrák kialakulását. A megbetegedtek közül azok haltak meg a legtöbben, akik a legtöbb dízel-kipufogógázt szívták be. A kutatók rögzítették a betegség egyéb rizikófaktorait, mint például a dohányzást. Még azoknak is 50 százalékkal nőtt az esélyük a tüdőrákra, akiket a legkisebb mértékben érte a szennyező anyag. Ez a szint nagyjából megfelel annak, amint világszerte néhány nagyváros központjában lehet tapasztalni.

A Nemzetközi Rákkutató Ügynökség idén össze fog ülni annak megtárgyalása céljából, hogy szigorítsanak-e a dízel égéstermék besorolásán. Ennek értelmében a lehetséges rákkeltők közül átkerülne az ismert rákkeltők csoportjába. A kutatás kísérő cikke, mely a Journal of the National Cancer Institute című folyóiratban jelent meg, Lesley Rushton az Imperial College London munkatársának szavait idézte: ”Az eredmények arra utalnak, hogy precíz foglalkozásegészségügyi és különösen környezetvédelmi standardokat kell felállítani a dízel kipufogógázzal kapcsolatban.”

Azokban az amerikai államokban, ahol szigorú a szabályozás a levegő minőségét illetően (például Kaliforniában), sikerült csökkenteni a dízel kipufogógáz mennyiségét. Nemrég Sacramentoban rendezett kiállítást a Kaliforniai Levegő Tanács a dízelipar képviselőivel karöltve. Egy új technológiát mutattak be, ami 90 százalékkal csökkenti a károsanyag-kibocsátást. A tiszta dízel módszer célja, hogy 2020-ra 85 százalékkal csökkentsék az egészségkárosodás mértékét.