Egészségügyi hírek

Tréningezzük apró dolgokkal az agyunkat!


Csokoládé, délutáni alvás, játék. Csupa kedvünkre való dolog. És ha karban tartják memóriánkat is, miért ne rendszeresítenénk! Mivel tornáztathatjuk még agyunkat?

Testmozgás

A szakemberek már régóta javasolják a mozgást azoknak, akik szeretnék növelni agyuk teljesítményét, a tudósok pedig újabb és újabb bizonyítékokat találnak arra nézve, hogy szoros kapcsolat van a testi és a lelki egészség között. A Cambridge-i Egyetem kutatói kimutatták, hogy a heti néhány alkalommal végzett kocogás is serkenti az agyműködést, a résztvevőkben már néhány nap elteltével többezer új sejt keletkezett a memória képzéséért és felidézéséért felelős agyi területen. Ez pedig közvetlen hatással bír más kognitív képességekre is és segíthet az időskori memóriahanyatlás lelassításában. A tudósok nemrégiben a Noggin névre keresztelt fehérjét is leírták, amely intenzív testmozgás során termelődik és fiatalon tartja az agyat. Segítségével akár az Alzheimer-kór is megelőzhető lehet.

Délutáni szunyókálás

Az alvás jelentős hatással van a memóriakapacitásra: egy egyórás délutáni szunyókálás serkenti az agyműködést és drámaian javítja a tanulási képességet. A pihenés során az agy regenerálódhat és rögzítheti az emlékeket, lehetővé téve, hogy az új információk könnyebben rögzüljenek. Azok, akik egész nap ébren vannak, estefelé már nem tudnak új dolgokat megtanulni, így a szundikálás hosszútávon segíthet távol tartani az időskori mentális betegségeket.

Szex és csokoládé

Egy könyv szerint a keserű csokoládé, a gyakori szex és a skandináv módra hideg húsból álló reggeli javítja az agyműködést. A szex, a keserű csokoládé összetevői és az energiát adó hideg húsok elindítják a gondolkodás folyamatát és segítenek megküzdeni a korral járó szellemi hanyatlással.

Magnéziumban gazdag étrend

A magnéziumban gazdag élelmiszerek, például a spenót és a brokkoli javítják a memóriát és az agyi kapacitást. Az agy magnéziumszintjének növekedése fiatalokban és idősekben is elősegíti a tanulást. A fejlett országok lakosságának fele magnéziumhiányos, de étrendünk módosításával sokat tehetünk az agyi öregedés késleltetéséért.

Napozás

A napozás serkenti az intellektust és megelőzi a demenciát, ugyanezt a hatást érhetjük el a D-vitaminban gazdag olajos halak fogyasztásával is. Bár az összefüggés biológiai oka nem ismert, a Journal of Neurology folyóiratban közzétett egyik tanulmány kapcsolatot talált az emelkedett D-vitamin szint és a gyorsabb információfeldolgozás között, ez a 60 éven felüli férfiak között volt a leglátványosabb.

Fűnyírás

Nemrégiben fedezték fel, hogy egy fűnyírás közben felszabaduló vegyület nemcsak a stresszt űzi el, hanem az időskori elbutulást is gátolja. Ausztrál kutatók szerint a frissen nyírt fű illata közvetlenül az agyra hat, egész pontosan az érzelmekért és a memóriáért felelős agyterületekre. Ez alapján egy fűillatú parfümöt is piacra dobtak.

Zenetanulás mielőbb

Egy vizsgálat bebizonyította, hogy a zenét tanuló gyermekek agyának fejlődése gyorsabb, memóriájuk pedig jobb. A zenét tanuló gyermekek jobban teljesítettek az általános intelligenciát, így az olvasottságot, a verbális memóriát, a matematikát és az IQ-t vizsgáló teszteken. A kutatók szerint a zenetanulás már négyéves korban is éreztetheti kedvező hatásait.

Töltsünk több időt a gyerekkel!

Az amerikai Northwestern Egyetem kutatói szerint a szavak már a beszélni tudás előtt nagyon fontos szerepet játszanak a kisgyermekek agyának fejlődésében, így a kisbabájukhoz sokat beszélő anyák gyermekei jobban fejlődnek, jobban képesek kategorizálni a szavakat.

Tetris

Amerikai kutatók felfedezték, hogy a klasszikus számítógépes játék, a Tetris pozitív hatással van az agy működésére. Bár sokkal egyszerűbb, mint napjaink kifinomult játékai, a rendszeres gyakorlás növelheti a szürkeállomány mennyiségét és javíthatja a gondolkodást. A vizsgálatban elegendő volt három hónapig naponta fél órát játszani, hogy megjelenjenek a szerkezeti változások a mozgással, kritikus gondolkodással, érveléssel, nyelvvel és feldolgozással kapcsolatos területeken.

"Gondolkodó sapka"

A kanadai Brit Kolumbia Egyetem kutatói egy olyan "gondolkodó sapka" kifejlesztésén dolgoznak, amely egy mágneses impulzus segítségével serkenti a homlok mögött található premotoros kéregnek nevezett területet, így az alany könnyebben tanul új dolgokat. Ez a módszer a tanulási nehézségekkel küzdők számára is hasznos lehet.