Egészségügyi hírek

Tippek és tévhitek a légkondiciónálóval járó betegségekről


A légkondicionáló miatti torokfájás többeknek szenvedést okoz a nyári időszakban, aminek több oka is lehet, de legtöbbször a berendezés nem megfelelő használata.

Nem a kórokozók a legfőbb kór okozók

Sokan, ha megfájdul a torkuk a légkondicionálótól, rögtön valamilyen fertőzésre, a berendezésben megtelepedő bacikra gondolnak. A légkondicionáló miatti fertőzések valóban komoly problémát jelenthetnek, azonban az ritkább jelenség, mint egy torokfájás. 

Ha visszatekintünk, legelőször a légiósbetegség volt az, amit konkrétan a légkondicionáló okozott az által, hogy a berendezésben elszaporodtak a kórokozók.

Az eset onnan kapta a nevét, hogy egy veterán légiós találkozón következett be, ahol a klíma berendezésben elszaporodó legionella baktériumok által sokakat megbetegítettek. A legionella azért érdekes, mert ez egy vízszerető baktérium, amivel nap mint nap kapcsolatba kerülhetünk, deha vízpermettel a tüdőnk mélyére lélegezzük, valódi tüdőgyulladást okoz. 

A légkondicionáló berendezések belsejében a lecsapódó pára miatt mindig van folyadék, amiben kórokozók telepedhetnek meg. Ezek legtöbbször gombák, de baktériumok is előfordulhatnak. Az általuk okozott légúti tünetek nem is fertőzések, hanem sokkal többször allergiás reakciók,amiket kiváltanak, illetve fenntartanak. Ezért nagyon fontos, hogy rendszeresen cseréltessük ki a berendezések szűrőit, illetve rendszeresen fertőtlenítsük is a rendszert.

De mi okozza a torokfájást?

torokfájás valódi oka a szárazság és a hideg, mégpedig ebben a sorrendben. A légkondicionáló berendezések nem csak hűtenek, hanem szárítják is a légteret. Így azokban a helyiségekben, ahol megy a légkondi, sokkal szárazabb a levegő, ami irritálja a légutakat. 

Az irritáció hosszabb távon steril gyulladáshoz vezethet. Ráadásul a száraz légutak nehezebben tisztulnak és könnyebben telepednek meg bennük kórokozók, így a fertőzésekre való hajlam is nő, amihez már semmi köze sincs a légkondicionálóban megtelepedett kórokozókhoz.

A másik probléma a direkt hideg levegő. A hideg levegőnek légúti irritáló hatása van, és az arra hajlamosaknak megfázást, vagy más tünetet, pl.: migrént, végtagfájdalmat okozhat.

Hogyan használhatjuk helyesen a légkondit?

A panaszok megelőzéséhez szükséges, hogy előre gondolkodjunk. Ez már a tervezésnél is érdekes. Megfelelő helyiséghez megfelelő méretű légkondicionálóra van szükség. Ha ugyanis az adott helyiséghez kicsi a légkondi kapacitása, állandóan fújni fog, hogy megfelelően hidegen tartsa a helyiséget. Ennek hatását nem kell magyarázni.

A felszerelés helye ugyanilyen fontos, a helyiség egyenletes hűtéséhez ugyanis az kell, hogy rendesen körbeáramoljon benne a levegő. Nem szabad, hogy álló részek alakuljanak ki. Az sem jó, ha az ágyunk, vagy az irodai térben az íróasztal felett van közvetlenül, egyenesen ránk fúj egész nap. 

Az ész nélküli használat szintén nem kedvez a torokfájás megelőzésére. Télen sem 18 fokot tartunk a szobában, akkor nyáron miért kéne a jeget fújni magunkra? A hidegebb levegő elérésére még a megfelelő kapacitású légkondicionáló is folyamatosan és nagy áramlással kell, hogy dolgozzon és a levegőt is jobban szárítja.

A másik ok, amiért nem szabad túlhűteni a helyiséget az, hogy a melegből hidegbe hidegből melegbe járás megterheli nemcsak a légutakat, de az egész szervezetet is. Nem szabad, hogy a kinti levegő és a legkondicionált helyiség között óriási különbség legyen. 

Tippek a légkondi okozta problémák megelőzésére

levegő szárazságát kétféleképp orvosolhatjuk: 

  • Párásítsunk, vagy bármennyire furának is tűnik, tartsunk az asztalon egy tál vizet. 
  • Időnként szellőztessük át a helyiséget. Erre jön az az ellenérv, hogy ne engedjük be a meleget. Ha a klíma megfelelően és folyamatosan megy, akkor az a kis levegőcsere nem fogja felmelegíteni a helyiséget. 

Autó esetén is érdemes néha szellőztetni, de fontos az is, hogy árnyékoljunk, ne melegedjenek fel az ülések, és a műanyag felületek, mert akkor valóban nehezebb megfelelően lehűteni az autót.

Utazás előtt érdemes előre beindítani a kocsit, lehűteni (akár jóval hidegebbre állítva a klímát), majd amikor beülünk, ezt vegyük vissza és normális hőmérsékletet állítsunk be az útra.