Egészségügyi hírek

Nem vezetnek biztonságosan a fiatalok

betegszoba.hu


A tizenéves vezetők fiatalságuk és tapasztalatlanságuk miatt gyakrabban törik össze autójukat, ám ne próbáljuk meg őket emlékeztetni erre. Jellemzően túlbecsülik vezetői képességeiket és annak sincsenek tudatában, hogy például a mobiltelefonok és a szintén tizenéves utasok elvonhatják figyelmüket a vezetésről.

A tinik általában tapasztaltnak hiszik magukat, amikor megkapják a jogosítványt, pedig az csak a tapasztalatgyűjtés kezdete. A 15 és 24 év közöttiek az amerikai népesség mindössze 14 százalékát teszik ki, azonban a férfiak között a baleseti sérülések 30, nők között 28 százalékáért felelősek. 2005-ben 4544 16 és 19 év közötti fiatal halt meg közúti balesetben és közel 400 ezren kerültek kórházba. Egy friss jogosítvány mindig magában hordozza a balesetek lehetőségét, de a tinik esetében ehhez hozzá kell még venni az éretlenséget és a kockázatvállalást is.

Dr. Kenneth R. Ginsburg, a Philadelphiai Gyermekkórház Sérüléskutató és Megelőző Központjának kutatója munkatársaival középiskolásokat kérdezett veszélyes közúti helyzetekről és kiderült, 60 százalékuk fontosnak tartja a tapasztalatot, ám mindössze 15 százalék mondta azt, hogy ült már tapasztalatlan vezető kocsijában. A fiatalok nagy része nem értette, miért vonná el a mobiltelefonálás a vezető figyelmét, vagy hogy a szintén tizenéves utasok miért jelentenek kockázatot.

Egy kanadai felmérés azt mutatta, hogy a tizenéves vezetők túlbecsülik képességeiket, például rossz útviszonyok vagy alkoholos befolyásoltság esetén, továbbá azt hiszik, hogy egy esetleges baleset után mindig minden visszatér a normál kerékvágásba.

Szerencsére a fiatalok azt megértették, hogy az alkohol- és kábítószerfogyasztás milyen kockázattal jár és csak kevesen ülnek így autóba. "Emellett a szülők is sokat számítanak" - mondta el Ginsburg. "A szülők felelősek azért, hogy a gyermekeik betartsák a szabályokat és a törvényeket. A szülők számára óriási kihívás megértetni gyermekükkel, hogy a szabályok nem az ellenőrzésről szólnak, hanem a biztonságról."

Anne Mc Cartt, az Autópályabiztonsági Biztosítóközpont kutatásért felelős rangidős alelnöke drasztikusabb megoldást javasol: emeljék a jogosítvány megszerzésének alsó korhatárát 17 vagy 18 évre. Példaként New Jersey államot hozza fel, ahol 17 év a korhatár (ezzel egyedülálló az Egyesült Államokban), azonban itt a környező államokhoz képest sokkal alacsonyabb a közlekedési balesetben elhunyt tinik aránya. McCartt szerint a tizenéves vezetők nem tudják megfelelően értékelni a veszélyhelyzeteket, így mindenki jól járna, ha a többi államban is felemelnék a korhatárt.