Egészségügyi hírek

Memóriafejlesztő játékok időseknek

betegszoba.hu


Az agy- és memóriafejlesztő programok népszerűek, de nem működnek mindenkinél, állítja a Michigan Egyetem egyik pszichológusa. Cindy Lustig, az egyetem pszichológia professzora és kollégája, David Bissig feltárták, hogy mi tehet sikeressé egy ilyen tréninget, főleg az idősebb korosztály számára, akiknek leginkább segítségre van szüksége. Tapasztalataikat a Psychological Science folyóirat augusztusi számában tették közzé.

Az "agyfejlesztő tréningek" napjainkban egyre nagyobb népszerűségnek örvednek. Még a Nintendo is beállt a sorba egy programmal, melynek célja, hogy folyamatos játékkal fejlesszük agyunkat. Azonban nem minden program hatásos. Egyelőre a tudósok nemigen tudják megmondani, hogy mi ennek az oka.

Úgy tűnik, minél idősebb valaki, amikor elkezdi a tréninget, annál kevésbé tud eredményeket elérni. A kutatók arra jöttek rá, hogy a sikeresség szempontjából komoly jelentősége van annak, hogy ki milyen stratégiát alkalmaz. Ezzel kiküszöbölhetők a korból és a képességekből adódó eltérések is. Lustig és Bissig egy olyan memóriatréninget vett alapul, melyen egészséges idős emberek és az Alzheimer-kór korai stádiumában lévő emberek is részt vettek, és megnézték mi volt a különbség azok között akik jó eredményeket értek el, és azok között, akik nem.

Eredményeik szerint a memória fejlesztéséhez nem elég keményen dolgozni, azt okosan kell csinálni. A hatvanas, hetvenes éveikben járók stratégiája az volt, hogy a legtöbb időt a tananyag tanulásával töltötték, és csak keveset foglalkoztak a tréning tesztjeivel, és így rengeteget fejlődtek. Velük ellentétben a nyolcvanas éveikben járók és az annál idősebbek keveset tanultak, de több időt töltöttek a teszttel. Ők nem voltak eredményesek a tréning során, és keveset fejlődtek.

A szakemberek ebből azt a következtetést vonták le, hogy a memória szempontjából nem az a fontos, hogy mennyi időt töltünk a dolgok megjegyzésével, hanem, hogy mibe fektetjük energiánkat. "Most azt vizsgáljuk, hogy előrehaladott korban lévő és alacsonyabb végzettségű emberek esetén hogyan működnek a másoknál bevált stratégiák, hogy lássuk, náluk is növelik-e a teljesítményt."- mondta Lustig.