Egészségügyi hírek

Itt a megoldás az idősek alvásproblémáira


Az idős emberek több mint fele panaszkodik alvási nehézségek miatt, legtöbbjük azonban nem is törődik vele. Azok, akik mégis rászánják magukat bizonyos kezelésekre legtöbbször megbánják. A gyógyszerek ugyanis kellemetlen mellékhatásokat okozhatnak, a viselkedésterápia pedig drága és nem minden esetben hatékony.

A Kalifornia Egyetem kutatásai szerint a tai chi gyakorlása-amely a nyugati változata egy közel 2000 éves kínai harcművészetnek- javítja az alvásminőséget az enyhe és közepesen súlyos alvási gondokkal küzdő időseknél. A részletes kutatási anyag a 'Sleep' című szaklap következő számában lesz olvasható.

A kutatásban összesen 112 egészséges, 59 és 86 év közti idős ember vett részt, akiket a kísérlet elején két csoportra osztottak: az első csoport tagjai egy 25-hetes tai chi chih kurzuson vettek részt, a másik csoportban lévők pedig ezen idő alatt viselkedésterápiára és stressz-kezelési oktatásra jártak.

Az eredmények szerint a 25 hét végére tai chi chih csoport tagjainak alvásminősége jelentősen javult, ezáltal az ezzel járó problémáik-nappali álmosság, szédülés-is megszűntek. "A rossz alvás és az álmatlanság az egyik leggyakoribb probléma idősek körében" - nyilatkozta Dr. Michael Irwin, a kutatás vezetője. A szakember szerint a 60 év felettiek közel 58 százalékának vannak alvási nehézségei hetente legalább kétszer. Ezek az alvási gondok ugyanakkor az esetek 85 százalékában kezeletlenül maradnak.

"A tai chi chih lehetővé teszi ezeknek az embereknek, hogy a gyógyszerek kellemetlen mellékhatásai nélkül javítsanak alvásminőségükön - nyilatkozta Dr. Irwin - Ez a mozgásforma nem megerőltető és igen egyszerű, így tényleg minden korban el lehet kezdeni, az egészségre gyakorolt jótékony hatása pedig igen jelentős."