Egészségügyi hírek

Hogyan előzzük meg az elesést? - Útmutató időseknek


Az időseknél egy mindennapos elcsúszás, vagy botlás is súlyos, sokszor tragikus következményekkel járhat, így fontos, hogy megelőzzük ezeket a kockázatos mozdulatokat. De mit tehet egy átlagos idős ember ennek érdekében?

Nos, először is, nem szabad úgy járkálni, hogy az elesés miatt aggódik! Ekkor frusztrált lesz, az pedig ahhoz vezethet, hogy valóban elbotlik. Inkább koncentráljon azokra a technikákra, amelyek alkalmazásával elkerülhető az elesés. Ne hagyja, hogy a félelem eluralkodjon Önön!

Ennek ellenére a statisztikák alapján indokolt az elesés veszélyeinek tiszteletben tartása. Idősebb felnőttek körében az elesés a halálos sérülések egyik vezető, valamint a nem-halálos sérülések és a trauma okozta kórházi befekvések leggyakoribb okaként van nyilvántartva. Minden elesés okozta törés közül a csípőrepedés teszi ki a halálokok legnagyobb számát, és vezet a legáltalánosabb egészségi problémákhoz, csökkent életminőséghez.

Ahogy öregszünk, érzékeink intenzitása, a reflexeink és koordinációnk egyre romlik. A betegségek és a rájuk szedett gyógyszerek hozzájárulhatnak az egyensúly-problémákhoz. Azután jön a csontritkulás, mely a csontok törését eredményezi.

Sok dolog van, amelyeket megtehet annak érdekében, hogy megelőzze az elesést, és csökkentse a csonttörés veszélyét.

Néhány tipp:

- Vizsgáltassa csontjait. Orvosa előírhat olyan készítményeket, melyek erősítik csontjait, így azok kevésbé lesznek törékenyek.

- A rendszeres testgyakorlatok erősítik Önt, és rugalmasan tartják ízületeit, inait és ínszalagjait. A súlyhordozó gyakorlatok (pl. séta) lassíthatják a csontritkulást.

- Az alkohol befolyásolja a reflexeit és egyensúlyérzékét. Ezt talán nem szükséges tovább részletezni.

- Lassan keljen fel fekvő helyzetből lassan és üljön le, hogy elkerülje a szédülést.

- Kerülje az extrém hőmérsékleteket otthonában, mert szédülést okozhatnak.

- Viseljen gumitalpú, alacsony sarkú cipőket.

- Mindig kapaszkodjon a korlátba a lépcsőn.

- Ne álljon fel a székre. Szerezzen be egy hosszú pálcát, mellyel eléri a magasan lévő dolgokat. Sok boltban kaphatóak.

- Tartsa tisztán a padlót amelyen jár.

- Soha ne cipeljen olyan csomagot, mely akadályozza Önt abban, hogy lássa, hova lép.

- Fogja meg a kapaszkodókat a vécékben, zuhanyzókban.

- Helyezzen csúszásgátló szőnyegeket, rongyokat minden felületre, amely nedvessé válhat, főleg a fürdőszoba és a zuhanyzó környékén.

- Hagyja, hogy a szappanos víz lemenjen a lefolyóba, mielőtt helyet változtatna a zuhanyzóban. Ha hajlamos elesni, használjon zuhanyzószéket és kapaszkodót.

- Az éjjeli lámpa és a villanykapcsoló legyen közel az ágyához.

- Világos tonusú fényt kibocsátó villanykörtéket használjon otthonában.

- Telefonját tartsa közel az ágyához. A nap folyamán jó, ha hordozható telefont tart magánál.

- Terítsen le szőnyegeket és pokrócokat.

- Csukja be a szekrényajtókat és tolja be a fiókokat, így nem megy nekik még véletlenül sem.

- Ha esik az eső, vagy havazik, érdemes sétapálcát vagy botot használnia.

- Válltáska, övtáska, hátizsák használata, hogy szabadon hagyja kezeit.

- Ellenőrizze a magasságokat, mielőtt lelép valahonnan.

- Szobába lépve figyeljen a szintkülönbségekre.

- Biztosítsa otthonában, hogy a villanykapcsoló minden szobában a bejárat mellett legyen.

- Gyakorolja az egyensúlyozást. Támaszkodjon valamire és álljon egyik lábán egy percig. Fokozatosan növelje ennek idejét. Próbáljon csukott szemmel egyensúlyozni.

- Álljon lábujjhegyre, majd gördítse át egyensúlyát a sarkaira. Mindkét helyzetet tartsa, amíg elszámol 10-ig.

- Legyen nagyon óvatos a háziállatokkal