Egészségügyi hírek

A sushi kellemetlen mellékhatásai

betegszoba.hu


Míg a japán sushi meghódítja a világ éttermeit és konyháit, az ágazat szakértői a nyershal-divat mellékhatásaival viaskodnak: ál-sushi bárok, túl magabiztos amatőrök, mérgezett sushi fogyasztók.

Főszakácsok és szakemberek a Tokióban megtartott nemzetközi étterem találkozón egyetértettek abban, hogy az amatőrök és egyes, a magas profit reményében piacra lépő éttermek nem rendelkeznek kellő ismeretekkel a nyers hal elkészítésének terén. Sokan úgy gondolják, hogy a sushi nagyon drága - így megveszik az olcsó, nyers halat, amit otthonukban elkészítenek. Csak éppen nem minden hal alkalmas nyers fogyasztásra. A kaliforniai Sushi ran étterem tulajdonosa, Yoshi Tome szerint a több és jobb ismeretterjesztés megakadályozhatná a botrányokat, melyek az egész ágazat számára ártalmasak.

  

A lazac pédául, amit gyakran élősködők lepnek el, egyáltalán nem alkalmas a nyers fogyasztásra, kizárólag főzve, marinálva vagy előzőleg lefagyasztva szabad megenni. Tome továbbá beszámolt arról az esetről, amikor Amerikában egy tapasztalatlan étteremtulajdonos nyers bébi tarisznyarákot szolgált fel, aminek a következménye ételmérgezés lett.

"Itt nálunk Japánban néhány ember a csirkét is megeszi nyersen, csirke sashimi formájában. Mi viszont tudjuk, hogy a nyers csirke szalmonellát tartalmazhat, így Amerikában senki nem eszik elkészítetlen baromfit" - mondja Tome. Japán hivatalnokok tavaly általános kritikát és gúnyt váltottak ki azzal a tervezettel, hogy felügyelőket küldtek volna a tengeren túli japán éttermekbe. Azóta taktikát módosítottak, és a hangsúly ma az oktatáson és a tanácsadáson van, a váratlan ellenőrzések helyett.

Ryuji Ishii, az Egyesült Államok áruházainak legnagyobb sushi beszállítója arra készül, hogy a készen fogyasztható sushi termékeit kiterjessze a Wal-Mart szupermarketekre is. Tavaly szeptember óta már 90 sushi állvány működik, de összesen 400-at tervez. Állítása szerint azonban a nyers hal Amerikában való elterjesztése komoly munkát igényel, hiszen mindezidáig csak magasabb színvonalú, előkelő áruházakban értékesítették. Ahhoz, hogy a sushi valóban bekerüljön a köztudatba, elsősorban a Wal-Mart fogyasztókat kell meggyőzni.

Ishii a vásárlókat az Egyesült Államokban kedvencnek számító sushival próbálja csalogatni. Ez, az úgynevezett Kalifornia tekercs avokádóval készül, és bár nem tartalmaz nyers halat, a szakértő szerint ez lehet az első lépés afelé, hogy megszerettessék a fogyasztókkal a sushit.