Egészségügyi hírek

A fájdalomcsillapítóktól fáj a fejünk?


Az Egyesült Királyságban több millió ember fejfájása teljesen megelőzhető lenne, ha nem szednének túl sok fájdalomcsillapítót, állítják brit orvosok. A szakértők meglátása szerint sokan ördögi körbe kerülnek, mivel minél jobban fáj a fejük, annál több és erősebb fájdalomcsillapítót szednek, ami csak még jobban fokozza a fejfájásukat.

A brit Nemzeti Egészségügyi Intézet (NICE) felhívásban figyelmeztette az egészségügyi szakértőket a túlzott gyógyszerhasználatból adódó fejfájás jelenségére, és ajánlásai között szerepelt az akupunktúrás kezelés is, mint fejfájás elleni módszer.  A túlzott gyógyszerhasználatból fakadó fejfájás ugyanolyan érzetet kelt, mint a közönséges fejfájás, vagy a migrén.

Egyes tanulmányok eredményei szerint gyógyszerek okozta fejfájás az emberek körülbelül 1-2 százalékát érintik, de az Egészségügyi Világszervezet (WHO) felmérése szerint ez az arány elérheti akár az 5 százalékot is.

"Ez a jelenség valójában olyan, mint egy ördögi kör: amikor a fejfájás erősebbé válik, több fájdalomcsillapítót veszünk be, amitől csak még jobban fáj a fejünk, ezért még több gyógyszert veszünk be, amitől az állapotunk egyre csak rosszabbá és rosszabbá válik" - mondta Martin Underwood professzor, a Warwicki Egyetem Orvosi Karának kutatója, a NICE vizsgálóbizottságának vezetője.

A legtöbb gyógyszer okozta fejfájás egyszerű hétköznapi fejfájásból vagy migrénből indul ki, majd az otthoni gyógyszeres kezelés hatására válik a páciens állapota egyre súlyosabbá. "Bizonyos számítások alapján megállapítható, hogy ez a jelenség körülbelül minden ötvenedik embert érint, tehát csak az Egyesült Királyságban körülbelül egymillió emberről beszélhetünk, akinek a fájdalomcsillapítók szedése okozza a fejfájást" - tette hozzá Manjit Matharu, a brit Nemzeti Neurológiai és Idegsebészeti Kórház konzultáns neurológusa.