Táplálkozás

Fogyni, fogyni, fogyni


A magas vérnyomás egyik kiváltója a túlsúly. Ráadásul nem is csak kis mértékben, ami azért szomorú, mert viszonylag könnyen elkerülhető. Ráadásul sokszor nem is az ételek mennyiségével van a baj - ahogyan arra dr. Kapocsi Judit tanárnő, a Trombózisközpont magas vérnyomás specialistája rámutat -, hanem a bevitt só mennyiségével, vagy az azonnali eredmények hajszolásával.

„Ismert a túlzott sófogyasztás szerepe a magas vérnyomás kialakulásában. Ezért, ha lehet, csökkentsük a bevitt só mennyiségét. Ennek legegyszerűbb módja: ne sózzuk eleve, pluszban,  kóstolás nélkül az ételt, a fogyasztott zöldségeket (paprika, paradicsom stb.). A zöld fűszerek (petrezselyem, lestyán, zeller, hagymák, oregánó, stb.) használatával csökkenteni lehet az ételek "só-igényét". Az ételízesítők eleve sósak, mellettük (ha ilyent használunk) kevesebb sót tegyünk az ételbe, mint amit megszoktunk.
A túlsúly gyakori velejárója a hipertóniának, képes emelni a vérnyomást, a súly csökkentése a vérnyomás csökkenéséhez vezet. Ugyancsak kockázati tényezők a vérzsírok (koleszterin, triglicerid), a vércukor, és a vér húgysav szintje is. Mindezek befolyásolhatók helyes étrenddel. Jó tudni: ha a bevitt kalória annyi, amennyit a szervezet a működése közben felhasznál, a testsúly nem változik. Ha azonban a bevitt kalória több a felhasználtnál, hízni fogunk, és ha a bevitt kalória kevesebb a felhasználtnál, akkor fogyunk. Ilyen egyszerű."

Fogyni, fogyni, fogyni

Napjainkban az emberek megpróbálnak minél előbb megszabadulni a súlyfeleslegtől, amit tehetnek, hiszen nyakra - főre hirdetik az olyan diétákat, amikkel 20 kilótól megszabadulni csupán 3 hét… azonban azt is tudni kell, hogy ebből adódik a jojó effektus, és nem is egészséges.

„Ne akarjunk "turbó diétával" hirtelen lefogyni. Havi 1-2 kg testsúlycsökkentés ideális, és megoldható kis odafigyeléssel, ráadásul nem károsítja a szervezetet sem. Természetesen a rendszeres mozgás elengedhetetlen. Kerüljük a kifejezetten zsíros ételeket, csökkentsük a tömény alkohol és édesség fogyasztását. Fontos: a vaj, a margarin, az olaj is zsír nagyban hozzájárulnak a súlygyarapodáshoz, ezért keveset, kevesebbet használjunk belőlük, mint amint szoktuk. Együnk többször, de egyszerre csak keveset. Lehetőleg szoktassuk rá magunkat, hogy nem csak krumpli, rizs, tészta, hanem párolt zöldség is lehet a köret. Ha szeretjük nagyon a kenyeret, akkor egyéb köretet ne együnk a húsos ételekhez, és akkor jöhet az egy szelet, finom kenyér. Fontos: a plusz kalória, bármilyen étel formájában visszük be, a szervezetben zsír képződéséhez, elhízáshoz vezet!"– mondja dr. Kapocsi Judit tanárnő, a Trombózisközpont magas vérnyomás specialistája.

Csak a szemem kívánja…

Sokszor esünk abba a hibába, hogy igazából már nem vagyunk éhesek, a testünk jelzi, hogy elég volt, de a szemünk még kívánja a finom falatokat. Ez azonban egy csapda, ami végső soron elhízáshoz vezethet.

„Amikor már nem vagyunk éhesek, "csak az élvezet kedvéért" ennénk, mondjunk le a következő adagról. Tanuljuk meg és gyakoroljuk az "ELÉG" fogalmát. Ha minden nap egy kicsivel kevesebbet eszünk a szokásos mennyiségnél (fél szelet, kenyér, a köret negyede, egy szelet sütemény stb. kihagyása) és azt nem pótoljuk semmivel, havi 1-2 kg-t szenvedés nélkül le lehet adni. 
Vásároljunk kevesebbet a szokásosnál. Főzzünk kisebb edényben, mint korábban. Száműzzük a konyhánkból a "rágcsákat", a színezett, műanyagokat tartalmazó, cukros, hizlaló leveket, melyeket üdítőitalként ismerünk.  Ha ezeket betartjuk, és az orvossal is folyamatosan konzultálunk, akkor a magas vérnyomás csökkenthető, vagy megelőzhető."

Forrás: Trombózisközpont


Elhízás

Az elhízás (obesitas) anyagcserefolyamatok olyan genetikai, központi idegrendszeri vagy endokrin és környezeti hatásokra létrejövő zavar, mely az energiaháztartás egyensúlyának módosulását okozza. Ez a folyamat a táplálékfelvétel növelésében és/vagy az energialeadás csökkenésében nyilvánul meg, majd fokozott zsírraktározáshoz vezet. Az elhízás tehát krónikus és recidiváló betegség (WHO), mely tartós kezelést igényel, elsősorban kísérő betegségek kezelésével kapcsolatban.

Eddigi bejegyzések

moha82 ( 36 éves nő ) Nagybajcs , 1 kórtörténet | időpont: 2011. december 19. 23:27

Történet: Sziasztok.Az én témám nem egészen ide való de bízom benne valaki tud tanácsot adni mert már nagyon el vagyok keseredve.Nekem a problémám az,hogy nem tudok hízni bármit eszek s bár mikor.165/55 VAGYOK.
Már sok mindent kipróbáltam de sajna sikertelenül.Gyógyszert s vitamint amit ellehet képzelni.Ha valaki valami jó módszert erre tudna ajánlani kérem segítsen.
Köszönöm előre is.
Meggyógyult:    nem

nl550313 ( 63 éves férfi ) Budapest , 1 kórtörténet | időpont: 2011. december 13. 3:23

Történet: 56 éves férfi vaok, imádok enni, kondicionált evés-gyönyönyört érzek, kb. 100 %-os a halálos túlsúlyom - minden segítség érdekel.... A 7 főbűnből enyém : a mohóság...
Kezdeti tünetek: Keringés és légzés:
visszeresség (tágult vénák)
Későbbi tünetek: Has és emésztő rendszer:
bűzös széklet, egyszerre nagy mennyiségű étel elfogyasztása, fokozott gázképződés
Gyógyszerek: algopirin rivotril kalmopirin
Alternatív gyógymódok:: meditáció csikung jóga
Meggyógyult:    nem
Rehabilitáció: túlélés, pozitív gondolkodás...

Piszi2007 ( 32 éves nő ) Nagyatád , 2 kórtörténet | időpont: 2011. november 28. 17:13

Történet: Sziasztok:)Terméktapasztalatommal szeretnék segíteni azoknak akiknek lehet:)))))

alexandrapoleszak.dxn.hu/termekek
Kezdeti tünetek: Általános tünetek:
általános állapotromlás, fáradtság, fokozott étvágy, gyakori fertőzések, gyengeség (fizikai), immunrendszer gyengülése, levertség, pszichogén fájdalom, rossz közérzet, szorongás, testsúlytöbblet
Has és emésztő rendszer:
felfúvódás, gyomorégés, hasi görcsök, hasi telítettség érzése, haspuffadás
Gyógyszerek: természetes gyógymódok
Alternatív gyógymódok:: kizárólagosan olyan embereknek szeretnék segíteni...akár személyes kapcsolatfelvétel által is,akik természetes gyógymódkedvelők:)))
Meggyógyult:    igen

magyareva ( 46 éves nő ) Mezőkövesd , 2 kórtörténet | időpont: 2008. november 10. 14:28

Kezdeti tünetek: Magatartás, felismerés, érzelem:
a külső megjelenést és magatartást illető egyéb tünetek és jelek, a szituációhoz képes túlzott szorongás és aggodalom, aggodalmasság, bizonytalan önkép, identitás, társadalmi elszigeteltség
Has és emésztő rendszer:
felfúvódás, felfúvódásos fájdalom, gyomorégés, haspuffadás
Általános tünetek:
fokozott étvágy, izzadás, lábdagadás, szorongás
Későbbi tünetek: Has és emésztő rendszer:
gyomorégés, gyomortáji, hátba sugárzó fájdalom
Alternatív gyógymódok:: vitaminok, táplálékkiegészítők,méregtelenítő tea, teljeskiőrlésű termékek, cukor, szénhidrátok kerülése, rostos ételek, sok nyers zöldség, gyümölcs, ananásztabletta mozgás,diéta, csoportterápia, ami segít megalapozni a lelki egyensúlyt, segített megtalálni evési "rohamaim"okát- ami nálam sokszor stresszoldásra szolgált. Most a kiváltó okok kiküszöbölésén dolgozok.
Meggyógyult:    nem

Livi ( 52 éves nő ) Budapest , 7 kórtörténet | időpont: 2008. október 22. 17:20

Történet: Több fogyókúrán átestem már,de mindig visszaugrottak a kilók.Sok helyről hallottam, hogy teljes életmódváltást kell csinálni, nem kúraszerűen venni a dolgokat. Addig nem működik, amig úgy élem meg, hogy megvonok valamit magamtól, áldozatot hozok a fogyás oltárán. Nagyon sokat kellene fogynom. Lehet ezért megy olyan nehezen.
Kezdeti tünetek: Magatartás, felismerés, érzelem:
a szituációhoz képes túlzott szorongás és aggodalom, bizonytalan önkép, identitás, boldogtalanság, érzelmi labilitás, hangulatingadozás, nemi vágy csökkenése, szegényes önkép, társadalmi elszigeteltség
Általános tünetek:
fokozott étvágy, izzadás, lábfájdalom (néha csak terhelésre), testsúlytöbblet
Gyógyszerek: Kipróbáltam pár csodatablettát, de hiába.
Alternatív gyógymódok:: Sportolni kellene, bizonyos élelmiszereket kerülni (szénhidrátot például)
Meggyógyult:    nem