Táplálkozás

A mediterrán étrend csodája

betegszoba.hu


A Michigan Egyetem új kutatása szerint a táplálkozási szakértők által meghatározott étrendet követő nők általában a kétszeresét eszik annak a zöldség és gyümölcsmennyiségnek, amit normál étrendet folytató társaik. Ebben a csoportban a telítetlen zsírsavak bevitele is jóval magasabb arányban történik, mint normális esetben.

A 69 nő részvételével készült fél éves tanulmány során a résztvevőket két csoportra osztották. Az egyik csoport tagjai szakértők segítségével állították össze étrendjüket, míg a másik csoportban lévők normál étrendjüket folytatták. A kísérleti csoport tagjainál a mediterrán étrendben gyakori ételeket-leveles zöldségek, olívaolaj-vezették be. A napi kalória-bevitel mind a két csoportnál azonos volt.

A kutatók szerint a kísérleti csoportban lévők a kutatás végén jóval egészségesebbek és fittebbek voltak, mint a kísérlet elején, illetve mint a kontrollcsoportban lévő normál diétán lévők. Ennek oka az antioxidánsok és a vitaminok magas arányú bevitele.

A szakértők szerint a mostani kísérlet is bizonyíthatja, hogy hasonló kalória és zsírbevitel mellett is egészségesebbé lehet tenni az étrendet, csupán apróbb változtatásokkal. A mediterrán étrend csökkentheti a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos megbetegedések kialakulásának valószínűségét, ugyanis különösen gazdag többszörösen telítetlen zsírsavakban, valamint gyümölcsökben és zöldségekben. #img1#

Az étrendben szereplő legfontosabb változások:

  • a többszörösen telítetlen zsírsavak napi bevitele: olívaolaj, avokadó, makadámdió
  • a telítetlen zsírsavakban szegény zsírok bevitelének csökkentése: margarin, fenyőmag, szezámmag
  • sötétzöld leveles zöldségek napi fogyasztása: brokkoli, zöldbab, spenót
  • fokhagyma, hagyma napi fogyasztása
  • zöldfűszerek használata: bazsalikom, menta, zsálya
  • vörös zöldségek fogyasztása: paradicsom, salsa, kaliforniai paprika
  • C-vitaminban gazdag gyümölcsök bevitele: narancs, mangó, eper
  • más gyümölcsök napi fogyasztása: alma, banán, szőlő