Szív- és érrendszer

Halálos D-vitamin hiány

betegszoba.hu


Egy a napokban megjelent kutatás eredményei szerint a D-vitamin hiány növeli a halálozást, különösen a szív és érrendszeri megbetegedések miatti halálozást. Itt az újabb bizonyíték, hogy milyen jelentős szerepet is játszik ez a vitamin az ember egészsége szempontjából.

Harald Dobnig (Grazi Orvostudományi Egyetem, Ausztria) vezetésével a kutatók 1997-2000. közt a klinikákra érkező betegek D-vitamin szintjét mérték meg, összesen 3 258 betegnél (átlagéletkor: 62 év), majd 7,7 éven keresztül követték nyomon a betegek sorsát. A D-vitamin hiányos betegek közül csaknem kétszer annyian haltak meg, mint a másik csoportban a vizsgálat időtartama alatt, derül ki a Journal of the American Medical Association (JAMA) Archives of Internal Medicine hétfői számában közzétett eredményeikből. A 737 elhunyt beteg közül 307-en a legalacsonyabb D-vitaminszintű csoportból, míg 103-an a legmagasabb értékkel rendelkező csoportból kerültek ki. A D-vitaminhiány és a szív- és érrendszeri halálozás közti összefüggés megdöbbentő: a halálesetek több mint fele (62,8 százalékuk) szív- és érrendszeri okokra vezethető vissza.

A tudósok egyelőre nem tudják, hogyan befolyásolja a D-vitamin hiány a szív és érrendszeri, illetve az egyéb okú halálozást, ám egyre több  vizsgálat állapítja meg, hogy a D-vitamin kulcsszerepet játszik az emberi immunrendszerben. Egy a Harvard Egyetemen 18 225 beteg bevonásával készült vizsgálatból azt a következtetést vonták le, hogy az alacsony D-vitaminszint növeli a szívinfarktus kockázatát. Az erről szóló tudományos közlemény az Archives of Internal Medicine egyik korábbi számában olvasható. Korábbi vizsgálatok a cukorbetegséggel, elhízással és magas vérnyomással hozták összefüggésbe a D-vitaminhiányt. Számos ráktípus és a D-vitaminhiány közt is találtak kapcsolatot.

Világszerte az idősebbek mintegy 50 százaléka szenved D-vitamin hiányban, és a helyzet a fiatalabbaknál is hasonló, írja az Archives of Internal Medicine. A lehetséges okok közt a szabadtéri tevékenységek visszaszorulása mellett az öregedés és a levegőszennyezés jöhet szóba. A D-vitamin legfőbb forrása a napozás, mivel a nap ultraibolya sugárzása elősegíti a D-vitamin termelését a szervezetben. Napi 10-15 percet elég a napon tölteni.

A csontok egészségéhez is alapvető vitamin csak nagyon kevés ételben található meg. Ilyen a hal, a marhamáj és a tojássárgája többek között. 85 g tonhal konzervben 200 nemzetközi egységnyi D-vitamin található. Az Amerikai Orvostudományi Intézet napi 200 nemzetközi egység D-vitamin bevitelt javasol a gyerekeknek és a felnőtteknek 50 éves korig. 50 felett az ajánlott mennyiség 400-600 NE. Egyes orvosok keveslik ezt, és további pótlást javasolnak, ám a túlzott mennyiségű D-vitamin veszélyes is lehet.