Szem, látás

Károsíthatják a szemet a LED izzók


Az energiatakarékos LED izzót napjainkban a világítástechnika leghatékonyabb költségcsökkentő megoldásaként népszerűsítik. A madridi Complutense Egyetem kutatója szerint azonban a LED izzók fényének behatása visszafordíthatatlan károsodást okozhat a retinában.

<P><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana; FONT-SIZE: 9pt">Dr. Celia Sánchez-Ramos elmondta, hogy a LED (light emitting diode) izzók, vagyis fénykibocsátó diódák fénye főleg a látható fényspektrum rövidhullámú, nagy energiájú kék és ibolya tartományából származik. Ennek a számítógép-, mobiltelefon- és televízióképernyőkben is használt fénynek a tartós behatása azonban károsíthatja a retinát.</SPAN></P>
<P><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana; FONT-SIZE: 9pt">"Ez a probléma egyre súlyosabbá válik, mert az emberek várható élettartama egyre nő, és a gyerekek már fiatal koruktól használják az elektromos eszközöket, különösen az iskolai feladataikhoz" - nyilatkozta a  ThinkSpain.com internetes hírportálnak Sánchez-Ramos. "A szem nem arra fejlődött ki, hogy közvetlenül belenézzen a fénybe, hanem arra, hogy a fény segítségével lásson."</SPAN></P>
<P><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana; FONT-SIZE: 9pt">Állítását arra a 2012-ben a Photochemistry and Photobiology szaklapban megjelent kutatására alapozza, amely kimutatta, hogy a LED izzók fénye in vitro jelentős károsodást okoz az emberi retina pigment-epiteliális sejtjeiben.</SPAN></P>
<P><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana; FONT-SIZE: 9pt">Nem ez az első alkalom, hogy az energiatakarékos izzók biztonságossága megkérdőjeleződött. A kompakt fénycsöveket (CLF - compact fluorescent light) higanytartalmuk és magas ultraibolya (UV) sugárzásuk miatt bírálták.</SPAN></P>
<P><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana; FONT-SIZE: 9pt">Sánchez-Ramos hangsúlyozta, hogy a modern kor embere évente körülbelül 6000 óráig tartja nyitva a szemét, és ennek az időnek a nagy részében mesterséges fénynek van kitéve. A kutató a retinakárosodás megelőzése érdekében azt javasolja, hogy viseljünk jó minőségű, UV-szűrős napszemüveget, és fogyasszunk magas A-vitamin tartalmú ételeket.</SPAN></P>