Szem, látás

A látási problémák miatt nem vezetnek az idősek

betegszoba.hu


Csak bízhatunk abban, hogy a több mint 30 millió 65 éven felüli amerikai autóvezető tudja, meddig képes biztonságosan vezetni, és el tudja dönteni, mikor intsen búcsút a volánnak.

Egy új tanulmány kimutatta, hogy a látás romlása a kulcstényezője a döntés meghozásának. A Salisbury Szemvizsgálati és Autóvezetési Tanulmányt (SEEDS) a John Hopkins Egyetem munkatársainak közreműködésével készült. Megvizsgálták a látásban, észlelésben és az általános egészségi állapotban bekövetkezett változásokat több mint 1 200 vezető engedéllyel rendelkező, 67-87 éves salisbury lakos esetében. Ezen a vidéken a tömegközlekedési lehetőségek meglehetősen korlátozottak. A SEEDS azért egyedülálló, mert átfogóan tesztelte mind a látást, mind a kognitív funkciókat.#img1#

Az Investigative Ophthalmology & Visual Science folyóiratban nemrég megjelent cikk felfedi, hogy a fent említett személyek 1,5 %-a abbahagyta a vezetést, további 3,4 % pedig jelentősen csökkentette az autóhasználatot. Leggyakrabban azért teszik, mert lelassul a vizuális észlelésük, a pszichomotoros sebességük, a vizuo-konstrukciós képességeik és a kontrasztérzékenységük is. (Ezek a képességek szükségesek ahhoz, hogy a vezető észrevegye a többi autót, az útviszonyokat és a közlekedési jelzéseket. A kontrasztérzékenység az a képesség, mely segíti a részletek felismerését a szürke árnyalataiban, mely fontos a rossz időjárási körülmények és látási viszonyok között.)

"Ezek a képességek fontosak a biztonságos és magabiztos vezetéshez, mikor a tárgyak egymáshoz képest gyorsan mozognak, és fontos időben, pontos döntést hoznunk." - jelentették ki a kutatók. A Nemzeti Idősek Intézete által is támogatott tanulmány azt is kiderítette, hogy a nők négyszer olyan gyakorisággal hagyják abba, vagy korlátozzák a vezetést. Továbbá, akik több pontszámot értek el a depresszió teszten, általában visszaszorították a vezetést egy éven belül. A korábbi tanulmányok a depressziót a vezetés abbahagyásának hatásaként vizsgálták, nem pedig az előjeleként.

"Az idős vezetők száma gyarapodik a leggyorsabban az amerikai sofőrök körében." - jegyezte meg Lisa Keay. "A vezetés abbahagyása vagy korlátozása az egyéni döntéstől függ, de nagyon fontos az idős vezetők és a többi közúti közlekedő testi épsége szempontjából. Mint a társadalom tagjai szeretnénk azt feltételezni, hogy amikor egy vezető azt érzi, romlik a látása és az érzékelése, meghozzák ezt a létfontosságú döntést. Kollégáimmal meggyőzőnek találtuk azt, hogy a vizsgált csoportban pontosan ez történt."