Egészséges életmód

Mire jó a B1 vitamin?

2009. február 16. 17:15 | betegszoba.hu


A tiamin néven is ismert B1-vitamin a B-komplex vitaminok egyike. Mindegyikük fontos szerepet játszik az anyagcserében.

A tiamin a többi B-vitaminhoz és a C-vitaminhoz hasonlóan vízben oldódik. A B-komplex vitaminok azért szerepelnek egy csoportban, mert hasonló a felépítésük és nagyjából ugyanazokban a tápanyagokban találhatók meg. A B-komplex vitaminok közti szoros kapcsolat miatt fontos kiemelni, hogy ha közülük bármelyiket is nem a megfelelő módon alkalmazzuk, az a többi felszívódását is gátolhatja. A tiaminból nagyon kevés raktározódik el a szervezetben, 14 nap alatt lemerülnek a készletek. A tiamint a megfelelő felszívódás érdekében foláttal és magnéziummal együtt kell szedni.

Mire jó a B1 vitamin?

A vitamin a tiamin-pirofoszfát formájában aktív. Ez egy olyan koenzim, mely a szénhidrát-anyagcserében vesz részt. A koenzim egy olyan összetevő, mely fontos szerepet játszik az enzim működésében, segít a sejtek speciális reakcióinak katalizálásában. A tiamin-pirofoszfát kulcsszerepet játszik a Krebs-ciklusban. Ez egy sejtekben végbemenő összetett folyamat, ATP és szén-dioxid formájában termel energiát. A Krebs-ciklus az utolsó lépése a fehérje, a szénhidrát és a zsír oxidációjának.

Mennyi B1-vitaminra van szükségünk?

A jelenlegi javasolt mennyiség 1,2 mg felnőtt férfiaknak, 1,1 mg a felnőtt nőknek, naponta. A szoptató anyáknak 1,5 mg B1-vitaminra van szükségük naponta.

Mely ételekben található B1-vitamin?

Habár a tiamin jelen van  egy sor élelmiszerben, a legtöbb csak kis mennyiséget tartalmaz ebből a létfontosságú vitaminból. A legjobb forrás az élesztő, az élesztőkivonat és a máj, a legtöbb ember gabonakészítményekből jut hozzá. A teljes kiőrlésű búza és a többi finomítatlan gabonatermék több tiamint tartalmaz, mint a finomított készítmények. A borsó, krumpli, narancs, tojássárgája és a legtöbb reggelizőpehely is jelentős tiaminforrásnak számítanak.

A tiamin viszonylag érzékeny vitamin, a főzés könnyedén károsítja, a mélyhűtést azonban jól tűri. A főzés károsító hatása függ az időtartamtól, a hőfoktól és a felhasznált víz mennyiségétől. A vízben főzés helyett inkább gőzöljük az ételt. A halban és kagylóban található bizonyos enzimek megsemmisíthetik a tiamint.

A B1-vitamin hiány jelei

Ha nem veszünk magunkhoz elegendő tiamin, hiányállapot alakulhat ki. Néhány más faktor, mint pl. a nagymértékű alkoholfogyasztát, vagy a folsav hiánya a tiamin felszívódásának zavarát okozhatja, emiatt is létrejöhet a hiányállapot. A hiány legfontosabb jelei a fogyás, a szív és az idegrendszer működési zavara. A hiány egy beriberi nevű betegséget okozhat, mely igen gyakori a harmadik világban, ahol a fő élelemforrás a rizs és az emberek nyers halat is fogyasztanak.

A hiányállapot korai tünetei a kimerültség, ingerlékenység, memória- és alvászavarok, mellkasi fájdalmak, étvágycsökkenés, hasi diszkomfort és székrekedés. Később a beriberi száraz vagy nedves formája jelenik meg. A száraz beriberi esetében a lábujjak zsibbadnak, égő érzés keletkezik a lábban, lábikragörcs és lábfájdalmak jelentkeznek.

Az agyat is érintő beriberi (Wernicke-Korsakoff szindróma) akkor jelentkezik, mikor a krónikus hiányállapotot egy akut, súlyos hiány tetéz. A korai fázis a Korsakoff-szindróma, melynek tünetei a zavartságtól a kómáig terjedhetnek. A Wernicke-enkefalopátia a betegség második szakasza, akkor alakul ki, ha az agyat érintő beriberi kezeletlenül marad. Csökken az agy vérellátása, először kómába esik a beteg, majd végül meghal. #img1#

A keringési rendszer beriberi megbetegedése (nedves beriberi) kétféle lehet. Az egyik típusnál szapora lesz a szívverés, a beteg izzad, bőre felforrósodik. A betegség előre haladtával szívelváltozások jelennek meg. A második típus a Shoshin-betegség, mely igen ritka. A tünetek igen hirtelen jelennek meg, napok, sőt órák alatt a keringés teljes összeomlásához vezethet.

Mennyi a túl sok?

Habár a vízben oldódó vitaminokból a felesleg a vizelettel kiválasztódik, a nagymértékű túladagolás mérgezéshez vezethet. A napi ajánlott mennyiség 100-szorosa már mérgező lehet. A légzőszervrendszert bénítja, mely nehézlégzéshez, általános gyengeséghez, szapora pulzushoz, fejfájáshoz, ingerlékenységhez vezethet. Extrém esetben a túladagolás halálos lehet.

Túl sok B1-vitamin fogyasztása a többi B-vitamin szervezetből való kiürülését eredményezheti.

Új kutatás a B1-vitaminnal kapcsolatban

A B1-vitamin kiegészítők segítségével megelőzhető vagy késleltethető az Alzheimer-kór megjelenése. Segít azokon is, akik az idegrendszer más megbetegedéseiben szenvednek, mint pl. a szklerózis multiplex, a depresszió, szorongásos zavarok és az ideggyulladás.

Előzetes állatkísérletek azt sejtetik, hogy a B1-vitamin egy speciális formája megelőzi azt az idegkárosodást, mely gyakori a cukorbetegek körében. Ez az elváltozás vakságot, veseelégtelenséget és szívinfarktust okozhat.

 

Tartalom

Közösségek
Betegségek
Orvosi szoba
Szótár / kereső
Intézmények
Webshop

hírek
emlőrák
magas vérnyomás
allergia
immunológia
cukorbetegség
baba-mama
pajzsmirigy
fogyás

Belépés
Regisztráció
Súgó

Együttműködő partnerünk: