Egészséges életmód

Futás, a hosszú élet titka

betegszoba.hu


Azok, akik szeretnének sokáig, egészségben élni, jobban teszik, ha vesznek egy jó futócipőt, és még ma nekiindulnak. Idősebbek is elkezdhetik!

Egy hétfőn közzétett tanulmány adatai szerint azoknak a középkorúaknak, akik rendszeresen futnak vagy kocognak, körülbelül feleannyi esélyük van rá, hogy a következő húsz évben valamilyen végzetes betegség támadja meg őket, mint azoknak, akik egyáltalán nem végeznek ilyen testedzést.

A kaliforniai Stanford Egyetem kutatói szerint a futás nemcsak a szív- és érrendszeri megbetegedések, de a rák, az idegrendszeri gondok és az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát is csökkenti. "A felmérés 19 éve alatt a futóknak mindössze 15 százaléka hunyt el, szemben a kontrollcsoport 34 százalékával" - nyilatkozta Dr. Eliza Chakravarty, az 'Archives of Internal Medicine' című szaklapban megjelent cikk egyik szerzője.

"A lényeg, hogy minél gyakrabban végezzünk olyan testmozgást, amellyel kissé terheljük szervezetünket - nyilatkozta Dr. James Fries, a Stanford Egyetem munkatársa - Megfigyeléseink és tudományos tények is alátámasztják, hogy a futás jót tesz. Ez egy rendkívül egyszerű és hatékony mozgásforma, amit mindenkinek csak ajánlani tudok."

A felmérésben 284 rendszeresen futó, és 156 hasonló korú (50+), egészséges, de testmozgást nem végző önkéntes vett részt. A kutatás elején, 1984-ben az összes résztvevőt megkérték töltsenek ki egy kérdőívet, amelyben elsősorban az életvitelükre és edzési szokásaikra vonatkozó kérdések voltak. A résztvevők közül szinte mindenki végzett valamilyen testmozgást az évek során, de míg a futók közel 200 percet edzettek hetente, addig a kontrollcsoportban lévők csak 20 percet szántak az edzésre.

Általánosan elmondható, hogy a futók jobb testi kondícióban voltak, karcsúbbak és mozgékonyabbak voltak, mint a kontrollcsoport tagjai, és kevesebb dohányos is akadt közöttük. A felmérés húsz éve alatt sokan abbahagyták a futást, de a testedzésről egyik korábban aktív futó sem mondott le teljesen.

"Egyértelmű, hogy a futás jó hatással van az egészségre, és jótékonyan befolyásolja az immunrendszert és a keringést - nyilatkozta Dr. Fries - Amint a példa mutatja, időseknek sem késő elkezdeni, és bár a legtöbben a sérülésektől félnek, adataink alapján ez is alaptalan, hiszen a húsz év alatt a futók jóval kevesebb sérülést szereztek, mint a kontrollcsoport tagjai."