Egészséges életmód

Fogyjunk zöldséggel


A Pennsylvania Állami Egyetem kutatói szerint, ha pépesített zöldséget adunk a húsos fogásokhoz, anélkül csökkenthetjük az étel kalóriatartalmát, hogy annak állagát vagy ízét befolyásolnánk.

Húsz férfi és huszonegy nő bevonásával végezték el a kutatók azt a kísérletet, amely során a jelentkezők három héten keresztül hetente egyszer a laboratóriumban kaptak enni. Mindig ugyanaz volt a menü: reggelire répás kenyér, ebédre sajtos makaróni, vacsorára csirkés-rizses ragu. A kísérlet részvevői annyit ehettek, amennyit akartak, és a főételek mellé fogyaszthattak még kenyeret, epres joghurtot, brokkolit, zöldbabot is. Este még vihettek magukkal haza is egy kis nassolni valót: répaszeleteket vagy fügés süteményt.

Amit a jelentkezők nem tudtak, hogy egy részüknek az ételébe minden alkalommal belekevertek zöldségpürét, amely karfiolból, tökből vagy répából állt. Ezáltal az ő ételadagjuknak bizonyos százalékát zöldséggel helyettesítették, anélkül, hogy ezt észrevették volna. Így ugyanannyi mennyiségű ételhez jutottak, mint a többiek, de a kalóriatartalma alacsonyabb volt.

Alexandria Blatt, a kutatást segítő doktoranduszhallgató arról számolt be, hogy a résztvevők közül mindenki elégedett volt a kapott étellel, és csak ketten érezték, hogy zöldséget is kevertek bele.

Richard Mattes, a West Lafayette-i Purdue Egyetem professzora - aki nem vett részt a kísérletben - szintén üdvösnek tartja a sok zöldség fogyasztását, de úgy véli, hogy Amerika lakosságának nagy része még ellenáll az egészséges táplálkozásnak. Pedig nem ártana komolyan venni a kormány legutóbbi étrendi útmutatóját, amely azt javasolja, hogy csökkentsük az adagokat, és a tányérunknak legalább a felét hús és szénhidrát helyett zöldséggel és gyümölccsel pakoljuk tele.