Egészséges életmód

Ez kerüljön az uzsonnásdobozba!


A többi háztartási eszközhöz képest az iskolai uzsonnás doboz még egyszerűnek tűnik. De csak addig, míg a megtöltésére nem kerül a sor - állítja Kate Di Prima az Ausztrál Dietetikus Szövetség munkatársa.

"A tápanyagok egyensúlyának eltalálása csak egy a sok kihívás közül. Ebédig meg is kell őrizniük a fogyaszthatóságukat, mintha épp akkor vennénk őket elő a hűtőből. Meg kell felelniük az iskolai előírásoknak is, ugyanis van olyan intézmény, ahonnan kitiltották a mogyoróféléket, esetleg a tojást. Fontos, hogy a gyerek gyorsan elfogyaszthassa az ételt, mert játék helyett nem egy hatalmas almán szeretne órákat rágódni."

A tápanyagok becsomagolása

"Általános hiba azt hinni, hogy egy szelet fehér kenyér mézzel vagy lekvárral megteszi. Ebben azonban nincsenek olyan tápanyagok, mint pl. a lassan felszívódó teljes értékű gabona és a fehérje, ami segíti a gyereket abban, hogy koncentráljon, és ne érezzen éhséget." - mondta Di Prima, a Több borsót kérek: megoldások a válogatós gyerek táplálására című könyv szerzője.

Ehelyett az egészséges uzsonnás doboz az alábbiakat tartalmazza:

  • Lassan felszívódó szénhidrátok: pl. teljes kiőrlésű kenyér vagy keksz, maradék tészta vagy rizs, hogy biztosítsa az elegendő rostanyagot és segítsen összepontosítani.
  • Kalciumban gazdag ételek: alacsony zsírtartalmú sajt, joghurt, tej, puding kis tálkában, kanállal.
  • Vastartalmú fehérjeforrások: sovány hús, hal, csirke, tojás, humusz, hüvelyesek, mogyoró (ha az iskola megengedi)
  • Gyümölcs: Di Prima kihangsúlyozza a friss gyümölcs fontosságát. A gyümölcsös szeletek nem megfelelőek, mert a fogakhoz ragadnak, és nem is lakik jól tőlük a gyerek.
  • Zöldségek: kis adag saláta, nyers zöldségek, mint pl. paprika, zeller, uborka vagy cukorborsó.
  • Gyümölcslé helyett inkább víz vagy tej

A só kihagyása

Az uzsonna készítésekor kevesekben merül fel annak gondolata, hogy a kilenc éves gyerekük infarktust kaphat. A túl sok só azonban későbbi életkorban okozhat magasabb vérnyomást, állítja a Só és Egészség Akciócsoport ausztrál részlege. Az általános iskolások körében azonban gyakori, hogy előre csomagolt ételt visznek, állítja Karen Kingham akkreditált, gyakorló dietetikus. "Ezekben az ételekben azonban rengeteg a só, még a kis csomag kekszben is. A só a tápanyag-összetételben nátrium címszó alatt szerepel. Az alacsony sótartalmú ételek közé azok tartoznak, melyeknek 100 grammjában 120 mg-nál kevesebb a nátrium.

A méret igenis lényeg

A könnyen elfogyasztható ételek adják a dobozos ebéd sikerét. "Az alma kiváló táplálék, de sok gyerek túl nagynak találja, ezért nem eszi meg az egészet." - mondta Di Prima. Az ő módszere az, hogy negyedekbe vágja az almát, a vágási felületet bekeni citrommal, majd összeilleszti újra a szeleteket és becsomagolja. A fogpiszkálóra szúrt kisebb darabok is vonzóak lehetnek. "Ugyanez vonatkozik a szendvicsre is. Ha könnyebben megeszi úgy, hogy nincs rajta a héja, és 6 kisebb darabra vágják, hát legyen." - tette hozzá.

Hadd szóljon bele

"A gyerekek szeretik a megszokott dolgokat, és előfordul, hogy minden nap ugyanazt ennék. A hatévesekkel azonban előfordul, hogy már tárgyalni kell. Ételcsoportonként válasszanak megadott lehetőségek közül. Jelöljék ki, hogy milyen fehérjét vagy gyümölcsöt szeretnének enni." Adjunk nekik nyalánkságot is? "A nyalánkságok zsúrra valók. A legjobb falat a kiegyensúlyozott ebéd, mely egyensúlyban tartja a vércukor-szintjüket.

 

Rágcsálnivalók

  • Gyümölcsös vagy müzlis joghurt
  • Zöldségpálcikák túróval, humusszal, avokádókrémmel (mártogatni)
  • Egy kisebb banán, mazsolás vagy banános süteménnyel
  • Teljes kiőrlésű keksz, vagy házi pita-chips humusszal vagy tzatzikivel
  • Ivójoghurt és dinnyeszelet
  • Házi készítésű mini gyümölcsös muffinok
  • Gyümölcskenyér zsírszegény ricottával
  • Házi készítésű magkeverék szotyolából, tökmagból, mazsolából és szárított sárgabarackból

Ebédre

  • Néhány szendvicsfajta előre is elkészíthető és mélyhűthető, mint pl. sajtos, humuszos, csirkés, mogyoróvajas vagy sovány húsos (saláta ne legyen benne, mert az megfonnyad).
  • Teljes kiőrlésű tekercsek töltelékkel: humusz, reszelt sárgarépa avokádóval, reszelt sajt avokádóval, cukorborsó fejes saláta. Vágjuk falatnyi darabokra, hogy könnyebb legyen megenni.
  • Saláta nyers zöldségdarabokkal, sajtkockákkal, teljes kiőrlésű kenyérrel
  • Falafel vagy kemény tojás koktélparadicsommal, pitával
  • Tészta nyers vagy sült zöldségekkel, kevés öntettel. Kis doboz tonhal-konzerv.
  • Egy szelet házi készítésű pizza 
  • Teljes kiőrlésű szendvics főtt tojással, light majonézzel, salátával.