Egészséges életmód

Az egészséges életmód csökkenti a vérzsírszintet


Az Amerikai Szív Társaság szerint az egészséges életmódbeli változtatások jelentősen csökkenthetik a szívbetegséggel és más betegségekkel összefüggő vérzsírok, a trigliceridek megnövekedett szintjét.

Az Egyesült Államokban körülbelül minden harmadik felnőtt rendelkezik magas triglicerid szinttel, vagyis 3,9 mmol/l-t meghaladó értékkel. Ezt a szintet 20-50 százalékkal is csökkenteni lehet azzal, hogy az egészségtelen telített zsírokat egészséges telítetlen étrendi zsírokra cseréljük, több testmozgást végzünk és leadjuk a felesleges kilókat - állítják az Amerikai Szív Társaság a Circulation folyóirat április 18-i számában megjelent ajánlását megfogalmazó szakértők, akik eredményeikhez több mint 500 nemzetközi tanulmányt elemeztek az elmúlt harminc évből.

"A jó hír az, hogy a triglicerideket többnyire csökkenteni lehet jelentős életmódbeli változtatásokkal" - nyilatkozta a szakértők vezetője, Dr. Michael Miller a Maryland Orvostudományi Egyetem kardiológiai központjának igazgatója.

Az új irányelvek azt javasolják, hogy a klinikumban az optimális triglicerid szintet 2,6 mmol/l alá szorítsák vissza, és előzetes szűrésként a nem éhgyomri trigliceridszint mérést alkalmazzák.

"A koleszterintől eltérően, amely esetében az életmódbeli változtatások fontosak ugyan, de nem feltétlenül jelentenek megoldást, a magas trigliceridszint általában jól reagál az életmódbeli változtatásokra, köztük a fogyásra, az étrendi változtatásokra és a rendszeres testmozgásra" - tette hozzá Miller. A szakértők jelentésükben étrendi változtatásokra is tesznek javaslatot a magas trigliceridszinttel rendelkező emberek számára. A következők korlátozását tanácsolják:

  • hozzáadott cukor az elfogyasztott kalóriamennyiség legfeljebb 5-10 százaléka legyen, vagyis nők esetében legfeljebb napi 100 kalória, férfiak esetében pedig 150 kalória
  • a transz-zsírok ne haladják meg az összes kalória 1 százalékát
  • az alkoholfogyasztás visszaszorítása
  • a feldolgozott és természetes élelmiszerekből származó fruktóz ne haladja meg a napi 50-100 grammot.