Egészséges életmód

A világ legegészségesebb ételei


Melyik a legjobb étrend? A vegetáriánus? A vegánus? Magas fehérjetartalom? Alacsony zsír? Tejmentes? Rossz hírünk van: tökéletes diéta nem létezik. Ráadásul nem is attól függ, mennyi fehérjét, zsírt, vagy szénhidrátot fogyasztunk.

A legegészségesebb étrendek a világon: magas fehérje-, és zsírtartalom (a grönlandi inuitok); alacsony fehérje, magas szénhidrát (dél-afrikai bennszülöttek); sok nyers tejet tartalmazó ételek (Loetschental-völgy, Svájc); magas telítetlen zsírtartalom (Trobriand-szigetek); valamint az állati vért is tartalmazó étrend (a kenyai és tanzániai maszájok). Ezen népek között a diétájuk következtében kevésbé gyakoriak a modern embert érintő megbetegedések, mint a szívbetegség, a cukorbetegség, az elhízás, az idegrendszeri betegségek, a csontritkulás, valamint a rák.

Az egyetlen közös ezekben az étrendekben: egész étel, minimális előkészítéssel. Mogyoró, bab, nyers tej, növényevők húsa. A teljes, természetes, nem feldolgozott ételek egészségesek, teljesen függetlenül, mennyi szénhidrátot, fehérjét, vagy zsírt tartalmaznak.

Ezen étrendből hiányoznak a vonalkódos - nagy üzletláncok által forgalmazott - ételek. Mind extrém alacsony finomított cukrot tartalmaz. Hány modern, vagy antik társadalmat ismerünk egészségéről és magas átlagéletkoráról a magas cukorfogyasztás mellett? Lássuk csak... egyet sem!

A természetes étel - teljes étel, minimális elkészítés - számos gyógyhatású anyagot tartalmaz: tápanyag, fitokemikáliák, enzimek, vitaminok, ásványi anyagok, antioxidánsok, gyulladásgátlók és egészséges zsiradék, melyek könnyen hozzásegíthetnek akár a tízedik évtized megéréséhez is.

Például a bogyók kevés kalóriát, sok rostot tartalmaznak, valamint számos összetevőt, amely segíti a memóriát, valamint a daganatos betegségek elleni harcot. A mogyorófogyasztók között kevesebb a szívbeteg. A bab híres a magas rosttartalmáról, és gyakran megtalálható a hosszú életű emberek étrendjében. A hús, rossz megítélése ellenére, szintén lehet egészséges, HA a húst olyan állatokból nyerjük, melyek természetes legelőkön nevelkednek, nem tenyésztőfarmokon, soha nem tömték őket antibiotikumokkal és hormonokkal.

Szintúgy a nyers tej, melyet hívei gyakran pénzt és fáradságot nem kímélve szereznek be. A vad lazac omega-3 zsírsavtartalma jóval magasabb, mint a tenyésztett társaiké, pirosabb pedig színük az asztaxatin nevű antioxidáns hatásának köszönhető.

Egy másik nagyszerű étel: a tojás - egyike a természet legtökéletesebb teremtményének, főként ha nem dobjuk ki a sárgáját. (Csak emlékeztetőül: az "egész" étel azt jelenti, a fogyasztás eredeti formában ajánlott. Szóval a fehérjeomlett nem jó!)
Ellenben az általános étrendben valóságos szupersztárnak számítanak a Brassica-csoport képviselői - brokkoli, káposzta, kelbimbó - ezek a növények mind olyan anyagokat tartalmaznak, melyek csökkentik a rák kialakulásának kockázatát.

A gyümölcsök között az alma jogosan érdemelte ki hírnevét: tele vannak rostokkal, ásványi anyagokkal, gyulladáscsökkentő, és daganatgátló kemikáliákkal. Néhány új vizsgálat szerint a gránátalma leve lassítja számos ráktípus progresszióját. Mások szerint csökkenti a vérnyomást, valamint "természetes Viagraként" viselkedik.

A víz után a tea a második legtöbbet fogyasztott ital. Minden formája (fekete, oolong, fehér, zöld) tele van antioxidánssal és gyulladásgátlóval. Néhány típus un. katekineket tartalmaz, melyeknek rákellenes hatást tulajdonítanak.

Végül, de nem utolsósorban meg kell említeni az Alliaceae növények családját - hagyma, fokhagyma, mogyoróhagyma. A fokhagymát évezredek óta használják a gyógyászatban: kutatások százai mutatták ki baktériumellenes, valamint a szívbetegségeket gátló hatását. Számos vizsgálat mutatott ki fordított összefüggést a hagymafogyasztás, és a rák előfordulása között.

Egy egészséges étrend nem tartalmaz minden egyes "legegészségesebb ételt a Földön", de nem nyúlhatunk mellé, ha a fent említett ételeket váltogatjuk étrendünkben.