Dohányzás

MR-rel kimutatható, le tudunk-e szokni


Amerikai kutatók módot találtak arra, hogy előre lehessen jelezni, milyen sikeres lesz egy dohányos a leszokásban. Ehhez MR vizsgálattal figyelik meg az agy viselkedésváltozással kapcsolatos területét.

A Health Psychology szaklapban megjelent tanulmányhoz 28 erős dohányoson végezték el a vizsgálatot, akik egy dohányzásról leszoktató programot kezdtek el. A résztvevőket arra kérték, hogy nézzenek dohányzásról való leszokásról szóló reklámokat, miközben mágneses rezonancia vizsgálattal (MRI) figyelték agyi aktivitásukat.

Az egyes reklámok után az alanyok osztályozták, milyen mértékben befolyásolta leszokásra való szándékát, fokozta-e a leszokással kapcsolatos önbizalmát, és mennyire állnak összefüggésben az üzenettel. Azokban, akik a mediális prefrontális kéregben mutattak aktivitást a reklámok nézése alatt, jelentősen csökkentették dohányzási viselkedésüket a következő hónapban, függetlenül attól, mennyire befolyásolták a személyeket elmondásuk szerint a reklámok.

"Érdekes eredmény, hogy azáltal, hogy tudjuk, mi zajlik valaki agyában a reklámok nézése alatt, kétszer hatékonyabban előre tudjuk jelezni jövőbeli viselkedését, mint ha csak a személy önértékelésen alapuló siker előrejelzését, illetve a leszokásra irányuló szándékát ismerjük" - nyilatkozta a Michigani Egyetem kommunikációs idegtudományok laboratóriumának igazgatója, Emily Falk, a tanulmány vezető szerzője. "Úgy tűnik, az agyi aktivitásunk olyan információval szolgálhat, amit az önértékelés nem adhat meg."

A kutatóknak ezután azt kell majd meghatározniuk, mely üzenetek tudták a leghatékonyabban összekapcsolni az agyi aktivitást a reklámokkal.

A kísérletet az amerikai National Institutes of Health és a National Science Foundation támogatásával a Kaliforniai Egyetemen végezték.