Dohányzás

A cigaretta reklámok dohányzásra ösztönzik a tiniket


A dohányreklámok valóban arra sarkallják a tinédzsereket, hogy rágyújtsanak, állítják egy új tanulmány szerzői, és szeretnék elérni, hogy betiltsák az ilyen hirdetéseket.

Németországban több mint 2 100 iskolás bevonásával végeztek kutatásokat, melyből kiderült, hogy 277, korábban nem dohányzó fiatal rászokott a cigarettára a reklámok hatására. Akik a legtöbb ilyen hirdetményt látták, azoknak 46 százalékkal nagyobb volt az esélye, hogy rákapnak a káros szenvedélyre.


Dr. James D. Sargent, a New Hampshire-i Dartmouth Kórház gyermek-és családorvostani professzora szerint ez erősíti azt az elképzelést, hogy az Amerikai Élelmiszer-és Gyógyszeripari Hivatal beleszólhasson a dohánytermékek reklámozásába. Sargent, aki kiterjedt kutatást végzett arról, hogy miként befolyásolja a média a fiatalok viselkedését, együtt dolgozott a német kutatókkal a tanulmányon, mely a nyomtatást megelőzően online is
megjelenik a Pediatrics című folyóiratban. "A hirdetés működésének van egy mentális modellje." - magyarázta Sargent. A reklám megtekintése után a tinédzserek dédelgetni kezdik magukban a dohányzás gondolatát. Elképzelik, hogy az vicces lehet, és népszerűbbekké válhatnak általa a társaik körében. Ezek előzik meg a rágyújtást. Végül nem sokkal a reklám után meg is teszik.

A tanulmányban résztvevő tanulók 10-17 év közöttiek voltak. 12 reklámot néztek meg, hat cigarettáról szólt, hat pedig másról, például csokoládéról, autóról, vagy mobiltelefonról. Arra kérték őket, hogy nevezzék meg a reklámozott terméket, és amennyiben emlékeznek rá, akkor a márkáját is. Kilenc hónap elteltével a dohányreklámokat nézegető diákok 13 százaléka dohányozni kezdett, amiből erős összefüggésre lehet következtetni a viselkedés és a reklám között. Minél több ilyet láttak, annál nagyobb valószínűséggel szoktak rá a káros szenvedélyre. "Minden egyes tanulmányunk egy újabb kis egység, mely alátámasztja az ok-okozati viszonyt, mind újabb bizonyíték gyanánt szolgál." - mondta Sargent. Az adatelemzés során rögzítették az egyéb ismert kockázati tényezőket, mint például a szülők vagy a társak dohányzása.

"Ez a tanulmány nagyon fontos, mert alig létezik longitudinális megközelítés ebben a témakörben, ami bemutatná az összefüggést a dohányreklámok és a tinédzserkori dohányzás között." - mondta Cheryl Healton, az Amerikai Örökség Alapítvány (dohányzásellenes szervezet) elnök-vezérigazgatója. A korábbi kutatások egy bizonyos időpontban tanúsított viselkedést vizsgáltak, és ennek alapján véltek összefüggést, de ez nem ok-okozati viszony volt. A longitudinális tanulmány azonban nyomon követi a résztvevőit, hogy így mutassa be,
miként befolyásolja egyik esemény a másikat. A reklámok olyan témaköröket vázolnak fel, melyek sokat jelentenek a kamaszok számára: például a fiúknál a férfiasság, a lányoknál a vékony alkat, a társas elfogadás. Legtöbben ilyenkor kezdenek dohányozni, és mivel a cigaretta erős pszichoaktív drog, kikövezi az utat a függőség felé.

Healton elmondása szerint a dohánygyártók naponta mintegy 30 millió dollárt (6,3 milliárd Ft) költenek reklámra. "Rá kell venniük a fiatalokat a füstölésre, különben lehúzhatják a rolót." Habár a cigarettareklámokat betiltották az amerikai televíziókban, Healton szerint bizonyos műsorok mégis ilyen viselkedésre ösztönöznek azáltal, hogy a szereplők rágyújtanak. "A Szex és New York volt a leghosszabban futó Marlboro Lights-reklám." - utalt a népszerű sorozatra. Az Egyesült Államokban a tinédzserkori dohányzás jelentősen visszaesett az 1997-es csúcspont óta, a Legacy adatai szerint. Mégis, 2007-ben a fiatalok 20 százaléka ismerte el, hogy az előző 30 napban rágyújtott, jelentette az Amerikai Tüdő Szövetség.