Daganatos betegségek

Életmódváltással van esély a rák megelőzésére


Bár néhányan azt hiszik, bizonyos embereknek a rák a végzetük és semmit nem tehetnek sorsuk megváltoztatásáért, a szakértők szerint ez egyáltalán nincs így. Még azok az emberek is, akik a gének miatt hajlamosabbak a daganatos betegségekre, egészséges életmóddal jelentősen csökkenthetik a kockázatot.

Karen Collins, az Amerikai Rákkutató Intézet dietetikusa és táplálkozási tanácsadója szerint az emberek 27-49 százaléka gondolja úgy, hogy a daganatok nem megelőzhetők, azonban három lépéssel drámaian csökkenthető a kockázat. Ezek a kiegyensúlyozott táplálkozás, az egészséges testsúly fenntartása és a rendszeres testmozgás. "A daganatok egyharmadát meg lehetne előzni ezekkel a változtatásokkal. És ha hozzáadjuk a dohányzás elhagyását is, a daganatok több, mint felét meg lehetne előzni" - mondta el Collins. Dr. Virginia Kaklamani, a chicagói Northwestern Egyetem Memorial Kórházának emlőonkológusa szerint a magasabb testsúly magasabb daganatos kockázattal jár együtt, a fizikai aktivitás pedig a súlytól függetlenül csökkenti a rizikót.

Az Amerikai Rákkutató Intézet a következőket javasolja a daganatok megelőzésének érdekében:

-          Testsúly:  tartsuk BMI-nket (testtömegindexünket) 21 és 23 között és próbáljunk meg felnőttként nem hízni. Bár a BMI 24,9-ig normálnak minősül, a normál tartomány alsó határa kedvezőbb a megelőzés szempontjából.

-          Testmozgás: Legalább napi 30 perc mérsékelten intenzív mozgást végezzünk (tempós séta vagy ennek megfelelő mozgás), azonban ideális esetben napi 60 perc mérsékelt vagy 30 perc magas intenzitású mozgást kellene végezni. Emellett csökkentsük az olyan tevékenységeket, mint a tévénézés.

-          Étrend: Együnk egészségesen. Ez azt jelenti, hogy étrendünk főleg növényi alapú ételekből álljon: gyümölcsökből, zöldségekből, teljes kiőrlésű gabonából. Kerüljük a cukros, finomított élelmiszereket és a gyorsételeket, továbbá vörös húsból ne fogyasszunk hetente fél kilónál többet, sófogyasztásunk pedig ne haladja meg a napi 2,4 grammot. A nők naponta legfeljebb egy, a férfiak két egység alkoholt fogyasszanak.

-          Étrendkiegészítők: Ne bízzunk bennük vakon, a különböző vitaminok és nyomelemek rákmegelőző hatása az ételekben érvényesül, az étrendkiegészítőkben nem.

Sok ember úgy gondolja, hogy nagy túlsúlya miatt sohasem érheti el az ideális testsúlyt, így meg sem próbál fogyni, azonban Collins szerint minden leadott kiló egy fontos lépés az egészség irányában. Az egészséges étrend pedig elegendő energiát ad a testmozgáshoz.

Kaklamani is arra bíztatja az embereket, hogy éljenek egészségesen, azonban azok a nők, akiknek családjában előfordult már emlőrák, agresszívebb lépéseket kell tenniük a megelőzés érdekében. A szakértők azt javasolják mindenkinek, akinek családjában előfordult daganatos megbetegedés, hogy erről szóljon orvosának, és érdeklődjön az adott daganat iránti kockázatot felmérő vizsgálatok lehetőségeiről.