Daganatos betegségek

A szója és a paradicsom kombinációjával megelőzhető a prosztatarák


Az Illinois Egyetem kutatása szerint a paradicsom és a szójás ételek együtt fogyasztva hatékonyabban megelőzik a prosztatarákot, mint ha külön fogyasztjuk ezeket az élelmiszereket.

Az egyetem kutatói John Erdman vezetésével génmódosított egereket használtak, amelyek genetikailag ki voltak téve az agresszív prosztatadaganat magas kockázatának. Ennek ellenére az állatok felében, amelyek paradicsomot és szóját is fogyasztottak, nem alakultak ki rákos léziók a kísérlet végére. A sem szóját, sem paradicsomot nem fogyasztó kontrollcsoport egyedeiben viszont kialakult a betegség.

Az egereket 4 hetes koruktól 18 hetes korukig négy étrend valamelyikével táplálták: 10 százalék teljes paradicsompor tartalmú; 2 százalék szójacsíra tartalmú; paradicsom és szójacsíra tartalmú, illetve sem szóját, sem paradicsomot nem tartalmazó étrenddel. A 4-től 18 hónapig tartó időkeret a szóban forgó élelmiszerekben lévő bioaktív összetevők korai és élethosszig tartó behatását modellezte.

"A paradicsom, a szója, továbbá a kettő kombinációjának fogyasztása egyaránt jelentősen csökkentette a prosztatarák előfordulását. A legjobb eredményeket azonban a kettő kombinációja hozta. A kombinációval táplált egerek csupán 45 százalékában fejlődött ki a betegség, míg a csak paradicsomot fogyasztók közül 61 százalékban, a csak szóját fogyasztók közül pedig 66 százalékban alakult ki a prosztatadaganat" - számolt be Erdman.

A kutatók azt is hozzátették, hogy az egérkísérlet eredményeit "lefordítva" úgy lehet becsülni, hogy az embereknek a prosztatarák elleni védelem érdekében hetente három-négy adag paradicsomot, és egy-két adag szójatartalmú ételt kell fogyasztaniuk. A szakértők szerint az eredmények újfent azt az elméletet támasztják alá, hogy az egészségünk megőrzéséhez minél többféle zöldséget és gyümölcsöt kell fogyasztanunk. Erdman azt is hozzátette, hogy jobb egész paradicsomot enni, mint likopin kapszulát, és jobb szójatejet inni, mint szója izoflavonoidokat fogyasztani, mert a teljes zöldségben rengetegféle rákellenes, bioaktív összetevő fordul elő.