Baba-mama

Lassabban fejlődnek a nem tervezett gyerekek?


A nem tervezett terhességből született gyermekek társaiknál rosszabb kommunikációs, nem verbális és térbeli képességekkel rendelkeznek, ám ez talán annak is köszönhető, hogy az ilyen kicsik általában hátrányos helyzetű családokban élnek - áll a British Medical Journal című lap online kiadásában megjelent cikkben.

Ugyanezen kutatás során úgy tapasztalták, hogy a meddőségi kezelések nem hatnak kedvezőtlenül a gyermekre. Nagy-Britanniában a szüléssel végződő terhességek 30-40 százaléka nem tervezett, miközben a terméketlenség miatt orvoshoz forduló párok száma évről-évre nő.

Korábban azt mutatták ki, hogy azok a gyermekek, akik hosszas várakozást követően, esetleg meddőségi kezelés után fogantak, könnyebben ki vannak téve az olyan ártalmaknak, mint a rosszabb egészségi állapot, idő előtti születés, alacsony születési súly, sőt, egyes vizsgálatok szerint az értelmi képességeik is elmaradnak a kortársaikétól. A nem tervezett terhességek hasonló veszélyeket rejtenek magukban, ám az összefüggéseket eddig még nem vizsgálták.

Brit tudósok egy csoportja most azt kutatta, hogy mindezek a tényezők mennyire hatnak ki a gyermek fejlettségi szintjére három- és ötéves korban. Nagyjából 12 ezer gyereket vizsgáltak, akik 2000 és 2002 között születtek. A szülőket először a kicsi kilenchónapos korában kérdezték ki, majd megismételték a kommunikációs és térbeli képességek vizsgálatát három- és ötévesen. Az anyákat arról faggatták, mennyire tervezték a terhességet, mit éreztek, amikor kiderült, illetve hogy részt vettek-e meddőségi kezelésben.

Az első elemzések azt mutatták, hogy a nem tervezett gyerekek fejlettségi szintje négy-öt hónappal elmaradt az átlagostól, míg azok, akikre sokat vártak, társaikat három-négy hónappal megelőzték. A kutatók szerint azonban ezek az adatok nem elsősorban a terhesség körülményeivel, hanem a családok társadalmi helyzetével magyarázhatóak.

"Ezek a különbségek szinte teljes egészében visszavezethetőek a szociális és gazdasági tényezőkre, így újabb bizonyítékot kaphatunk arra, hogy milyen hatásai vannak a társadalmi egyenlőtlenségeknek. Ahhoz, hogy minden gyermek a legtöbbet tudja kihozni magából, először ezeket az igazságtalanságokat kell felszámolni." - vonták le a következtetést a kutatók.