Baba-mama

Gyermekéleteket ment a nők oktatása


A nők oktatásával 2009-ben több mint 4 millió gyermek életét sikerült megmenteni világszerte, derült ki egy új tanulmányból. Amerikai kutatók 175 országból származó, 1970 és 2009 között végzett 915 népszámlálás és felmérés adatait analizálták, az oktatás, a gazdasági növekedés, a HIV terjedése és a gyermekhalandóság szempontjából.

Statisztikai modellek felhasználásával kimutatták, hogy ahány évvel hosszabb ideig tanul egy nő, annyiszor 10 százalékkal csökkent az öt éven aluliak halálozási aránya. Becsléseik alapján 2009-ben 4,2 millióval kevesebb gyermek halt meg 1970-hez képest, mert a fejlődő országok fogamzóképes korban levő lányai sokkal iskolázottabbak lettek. Ezeken a vidékeken 1970-ben a 18-44 éves korú nők két évet jártak csak iskolába. 2009-re ez hét év tanulmányi időre nőtt. 

A Lancet című folyóiratban megjelent tanulmányt a Bill & Melinda Gates Alapítvány finanszírozta. "Az oktatásba való befektetés kifizetődő, mert jobb egészségi állapotot biztosít a jövőre nézve." - mondta el Emmanuela Gakidou, a Washingtoni Egyetem munkatársa. A képzett nők gyakrabban használják az egészségügyi szolgáltatásokat, jobb döntéseket hoznak higiéniai, táplálkozási és gyermeknevelési szempontból. "Ez felhívja a figyelmet arra, hogy más létfontosságú beavatkozások - mint például a védőoltások - mellett többet kell fektetnünk az oktatásba is." - mondta Dr. Mickey Chopra, az UNICEF egészségügyi vezetője, aki a kutatásban nem vett részt.

Chopra szerint több pénz kell az oktatásra, de természetesen nem az egészségügy kárára. Gakidou elmondta, hogy jelentős változás állt be Ázsiában és Latin-Amerikában. Itt néhány országban a nők még képzettebbek is, mint a férfiak. A nők azonban gyakran egy évig sem ülnek Afganisztán, Burkina Faso, Csád, Mali, Nigéria és Jemen iskolapadjaiban. 

Nem mindenkit győzött meg a tanulmány következtetése. "Kézenfekvő, hogy az oktatás összefügg a gyermekhalandósággal, de a korreláció önmagában még nem jelent ok-okozati kapcsolatot." - jelentette ki William Easterly, a New York Egyetem közgazdász professzora. Megkérdőjelezte a felhasznált statisztikai módszereket, továbbá úgy véli, hogy a szerzők nem megfelelően választották ki a faktorokat, melyek a gyermekhalandóság csökkenéséhez hozzájárulhattak. Mások szerint a gazdasági fejlődésre kellene összpontosítani, mint a speciális egészségügyi vagy oktatási faktorokra. "Az oktatás nem sokat ér, ha nem létezik infrastruktúra és egészségügy." - mondta Philip Stevens, a londoni Nemzetközi Érdekeltségi Hálózat egyik vezetője "Ha egy országban káosz uralkodik, mint például Sierra Leonéban, ott a legmagasabb szintű oktatás sem lakatja jól a gyerekeket."